Iranian Agriculture News Agency

با اعتبارات مصوب سفر رییس جمهوری و صندوق توسعه ملی عملیات آبخیزداری درخراسان شمالی آغاز شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با استفاده از اعتبارات مصوب سفر رییس جمهوری و همچنین از محل صندوق توسعه ملی، عملیات آبخیزداری در هشت حوضه آبخیز خراسان شمالی هفته جاری آغاز شد.

با اعتبارات مصوب سفر رییس جمهوری و صندوق توسعه ملی عملیات آبخیزداری درخراسان شمالی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حسن وحید اعتبارات مصوب امسال آبخیزداری و آبخوانداری ۲۳۴ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این عملیات در سطحی معادل ۳۰ هزار و ۵۹۹ هکتار به ‌منظور کنترل سیل و رسوب در استان اجرا می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته اعتبارات مصوب اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری سفر ریاست جمهوری از محل صندوق توسعه ملی،   ۳۲۰ میلیارد ریال بود که با تخصیص بیش از ۱۰۰ درصدی  آن معادل ۳۹۷ میلیارد ریال محقق شد و اجرای آن در مراحل پایانی قرار دارد. 

وی با بیان این که عملیات آبخیزداری نقش مهمی در کنترل سیلاب ها و روان آب ها به ویژه در مناطقی که با خطر سیل مواجهند دارد گفت: بجنورد یکی از شهرهایی است که عملیات آبخیزداری در آن در حال اجراست.

وحید گستره حوضه شهری بجنورد را  ۱۲۷ هزار هکتار دانست و اظهار داشت: تاکنون مطالعات تفضیلی اجرائی آبخیزداری در ۹ حوضه آبخیز در این شهرستان با مساحت ۶۲ هزار هکتار (حدود ۵۰ درصد) و عملیات اجرایی آبخیزداری در سطح ۲۴ هزار هکتار از حوضه شهری انجام شده است.

وی همچنین گفت: براساس پیش‌بینی‌ها امسال  عملیات اجرایی آبخیزداری در حوضه ارکان که به تازگی آغاز شده تا ۲ ماه آینده پایان خواهد یافت.   

وی حوضه آبخیز ارکان را یکی از حوضه‌های آبخیز مهم بجنورد دانست و افزود: مطالعات تفضیلی آبخیزداری این حوضه پارسال به پایان رسید و امسال عملیات اجرایی آن آغازشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: گستره حوضه ارکان ۶ هزار و ۶۶۲ هکتار و این حوضه از حوضه های سیل خیز شهری بجنورد است به طوری که حجم رواناب سالیانه این حوزه در حدود ۶ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: امسال دراین حوزه سه هزار و ۳۰۰ مترمکعب عملیات اجرای بندهای سنگی و ملاتی با هدف مدیریت سیل و کاهش خسارت‌های ناشی از سیل در حال اجراست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید