Iranian Agriculture News Agency
بررسی رسالت روابط عمومی‌ها به بهانه شیوع "کرونا"

با ورود انسان به فصل جدید مسائل و مشکلات پیش روی بی‌تردید برآورده ­ساختن نیازهای مرتبط با ارتباطات مردمی و کسب آگاهی‌­های عمومی و اطلاعات صحیح و به موقع از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است. این امر در شرایط کنونی و در مرحله ایجاد و اپیدمی شدن بیماری "کرونا" شکل ویژه‌­تری به خود گرفته است. اما سوال اینجاست که مسئولیت اساسی ارتباطات، مدیریت افکار عمومی، جلوگیری از انتشار شایعات و تهدید روانی مردم در کسب اطلاعات صحیح و به موقع با وجود نظام ارتباطی پیچیده موجود بر عهده کیست؟ کشور ما در چند سال گذشته بحران­ های مختلفی را از سر گذرانده است. سیل، زلزله، ریزگرد، خشکسالی و غیره از جمله مواردی هستند که ما را در برابر آزمون­ های مختلف در برابر جامعه هدف و مردم قرار داده­ اند. با اندک آسیب­ شناسی در حوزه موضوعاتی از این دست و بررسی میزان چالش­ ها و موفقیت­ ها در هر یک از این موارد ما را بر آن می دارد تا ضرورت ایجاد ساختار هدفمند و مشخص را در نظام ارتباطی موجود جدی‌تر بگیریم. اما در این میان و به عقیده نگارنده روابط عمومی­ ها به عنوان هسته قوی عملکردی، نقش و جایگاه ویژه­ ای در مدیریت بحران کرونا و بحران­ های مشابه دارند.

اگر روابط عمومی ها در برابر بحران­های مختلف بدون برنامه مشخص بوده و رویکرد انفعالی داشته باشند آسیب­ پذیری سازمان­ ها و مردم در بالاترین حد خود قرار می­ گیرد و چنانچه با ایجاد رویکرد تعاملی آمادگی خود را بالا ببرند و قوی ­تر شوند (ضمن رعایت اصل غافل­گیری رسانه‌ای) با ایجاد فضای واقع­ گرایانه برای تصمیم سازی مناسب و پدافند رسانه­ای صحیح، مانع خسارت جدی حاصل از بروز بحران خواهند گردید. در مورد بیماری کرونا به روشنی می­ بینیم که به هر میزان مردم آگاهی بیشتری داشته باشند و توصیه­ های کاربردی و عملیاتی را از نهاد مطمئن و مشخص دریافت کنند، میزان اثرگذاری بحران از طریق ایجاد روحیه امید و کاهش استرس­های اجتماعی در پایین ترین حد خود قرار می­ گیرد. در شرایط فعلی روابط عمومی­ ها می­ توانند با ایجاد فضای اثربخش و تمهید مناسب قبل از وقوع بحران، در حین بروز بحران و پس از بحران ضمن صیانت از سرمایه انسانی سازمان از شیوع آن در میان آحاد جامعه نیز جلوگیری نمایند.

تهدید­هایی از قبیل نبود پروتکل ارتباطی مناسب برای دسته­ ها و گروه­ها و سازمان­ها پیرامون وظایف روابط عمومی­ ها در برابر بیماری کرونا، وجود مسائل غیرمرتبط و غیرکارشناسی در خصوص کرونا در فضای مجازی، نبود کمیته­ های اطلاع­ رسانی ویژه (که با بررسی فضای رسانه‌ای برای کنترل راهبردی فضای مجازی برنامه هدفمند داشته باشند)، نبود جریان ارتباطی مشخص برای ترویج و اطلاع­ رسانی استفاده از بسترهای خدمات غیرحضوری از قبیل وب سایت­ ها و اپلیکیشن­ ها تنها بخشی از مواردی است که ضرورت تقویت جایگاه روابط عمومی ها را در شرایط موجود بیش از گذشته برجسته می­ نماید. با توجه به اینکه از ۴۰ بحران شناسایی شده بین المللی کشور ما استعداد ۳۲ بحران را دارد، روابط عمومی ­ها می بایست با ایجاد آمادگی دائمی و معرفی جایگاه خود به آحاد جامعه در خصوص برنامه ­ریزی ارتباطی، توسعه روابط عمومی الکترونیک فعال، تجزیه و تحلیل بحران­ها و انجام مشاوره صحیح به مدیران تلاش نمایند.

اما در این میان وجود نگاه مدیریتی ارزشمند به حوزه ارتباطات و روابط عمومی نیز امری مهم به نظر می­‌رسد. کما اینکه نگرش مدیران بالادستی به مقوله ارتباطات یکی از مولفه­ های موثر بر خروج از انفعال روابط عمومی ­ها است. مدیران می بایست با انتخاب افراد موثر و قوی در روابط عمومی ­ها زمینه خروج فعالیت روابط عمومی­ ها را از کلیشه­ های مرسوم ایجاد کنند و ضمن تقویت این امر به هویت بخشی بیشتر به روابط عمومی­ ها در راستای انجام رسالت ذاتی خویش تلاش نمایند. شاید "کرونا" بهانه­ ای باشد تا با نگاه جدی­ تر به نقش و جایگاه روابط عمومی­ ها به عنوان حلقه ارتباطی موثر با مردم و با حمایت از شوراهای روابط عمومی، به تقویت جایگاه ارتباطی و روابط عمومی­ ها کمک نماییم.

حامد عارفی نیا، رییس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید