Iranian Agriculture News Agency

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران:

تب کریمه جدی است به گوشت خام دست نزنید

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران به شهروندان به‌ویژه کسانی که در این ایام گوشت‌های قربانی توزیع و یا دریافت می‌کنند، توصیه کرد برای پیگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه از تماس با دام زنده و خون و ترشحات آن پس از ذبح خودداری کنند.

تب کریمه جدی است به گوشت خام دست نزنید

سعید کرمی، در گفت و گو با ایانا با بیان این‌که در حال حاضر ما با اپیدمی بیماری تب کنگو مواجه نیستیم، گفت: این بیماری تک‌گیر است و به آن شکل قابل‌سرایت به جمع نیست. اما به‌هرحال، درباره حتی یک مورد هم باید جوانب احتیاط حداکثری را رعایت کرد.

وی یکی از مشکلات موجود در حوزه بهداشت عمومی را ذبح خارج از کشتارگاه دانست و افزود: مشکل اصلی ما ذبح غیراصولی و غیربهداشتی است. در این میان، برگزاری مراسم‌های مذهبی نیز اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان مانع آن شد. بنابراین، تنها راه پیشگیری از ابتلا به تب کریمه، اطلاع‌رسانی است که ما از راه‌های متعدد تلاش کرده‌ایم جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کنیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در ادامه توصیه کرد:‌ شهروندان به‌ویژه کسانی که گوشت‌های قربانی توزیع و یا دریافت می‌کنند، حتما به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشند. به این معنا که با دام زنده تماسی نداشته باشند، پس از ذبح نیز با خون و ترشحات آن تماس مستقیم پیدا نکنند و حتما در تمام این مراحل از دستکش استفاده کنند.

وی، ادامه داد: تأکید ما این است گوشتی هم که تهیه می‌شود مستقیما مورد مصرف قرار نگیرد بلکه ابتدا به مدت 24 ساعت در دمای 4 تا 8 درجه یخچال (نیازی به فریز کردن نیست) نگهداری شود. به‌عبارت‌دیگر، حتی گوشت دامی هم که با رعایت اصول بهداشتی و در نظر گرفتن همه جوانب احتیاط ذبح می‌شود باید ابتدا در یخچال نگهداری شود که کار پیش سردکن در کشتارگاه‌ها را انجام می‌دهد. در کشتارگاه‌ها وقتی دام ذبح می‌شود تا 24 ساعت حق خروج ندارد و باید در پیش سردکن نگهداری شود. دما و رطوبت پیش سردکن سبب می‌شود که حتی اگر ویروسی هم وجود داشته باشد از بین برود و دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران، افزود: توصیه ما به مردم این است که تا حد امکان دامی را خارج از کشتارگاه ذبح نکنند اما اگر ضرورت ایجاب کرد که ذبحی بیرون از کشتارگاه انجام شود حتما این توصیه‌ها را مدنظر داشته باشند.

وی درباره احتمال افزایش موارد ابتلا به تب کنگو در این ایام به دلیل افزایش نذورات گفت: تاکنون گزارشی دریافت نکرده‌ایم مبنی بر این‌که در سال‌های گذشته و دقیقا در چنین ایامی موارد ابتلا به بیماری تب کریمه یا سایر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیشتر شده باشد.

کرمی با اشاره به این‌که از ابتدای سال جاری موردی از ابتلا به تب کریمه در تهران مشاهده نشده است، افزود: امسال 9 مورد ابتلا داشته‌ایم که مبتلایان بیشتر اهل استان‌های مازندران و کرمان و استان‌های جنوبی بوده‌اند. زیرا این بیماری به دلیل فعالیت کنه‌هایی که ناقل آن هستند و پایداری ویروس، بیشتر در مناطق حاره‌ای و در کمربندی که دما در آن مناطق بالاست شیوع پیدا می‌کند و به‌ندرت ممکن است در مناطقی که آب‌وهوای معتدل و سرد دارند موارد ابتلا به این بیماری مشاهده شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید