Iranian Agriculture News Agency

حسینی در گفتگو با ایانا:

رقم جدید برنج با نام «ستایش» معرفی شد

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از معرفی رقم جدید برنج با نام «ستایش» خبر داد.

رقم جدید برنج با نام «ستایش» معرفی شد

مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات برنج کشور، رقم جدید متحمل به سرما با نام "ستایش" را معرفی کرده است، گفت: رقم جدید برنج با نام «ستایش» در نشست شصت و نهمین کمیته معرفی رقم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نام‌گذاری و با معرفی آن موافقت و با ابلاغ آن توسط رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رسماً معرفی شد.

وی ادامه داد: این رقم حاصل پژوهش مشترک موسسه تحقیقات برنج کشور و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کهکیلویه و بویراحمد است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور درباره ویژگی‌های بارز این رقم، گفت: رقم ستایش تحمل به سرما و سازگاری به مناطق کوهستانی را دارد، عملکرد این رقم در مناطق کوهستانی مرکزی که آب قابل‌دسترس و مطمئن دارند، حدود 7 تن در هکتار است.

حسینی یادآور شد: این رقم حاصل انتخاب از ژرم پلاسم بین‌المللی متحمل به سرما بوده و علاوه بر تحمل به سرما و عملکرد بالا، دارای خصوصیاتی از جمله تحمل به بیماری‌ بلاست، یکنواختی به هنگام رسیدن، متحمل به ریزش دانه و ورس و راندمان تبدیل بالا است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور این رقم به‌عنوان پنجاه و پنجمین رقم برنج در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه این رقم تحمل به سرما به‌ویژه سرمای اول فصل و تحمل به بیماری بلاست را دارد و برای مناطق کوهستانی سرد و معتدل سرد مناسب است، گفت: تنوع در ژرم‌پلاسم، حفظ و بهره‌برداری ذخایر ژنتیکی یکی از اهداف مهم موسسه تحقیقات برنج کشور بوده است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور؛ با معرفی این رقم علاوه بر اینکه رقمی مناسب مناطق کوهستانی (در سال‌های پرباران و بودن آب قابل‌دسترس در مناطق مستعد) در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، موجب ایجاد تنوع در ارقام موجود در ژرم‌پلاسم برنج ایران نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت استان‌های غیرشمالی به‌منظور غربال ژنوتیپ‌ها در محیط‌های دارای تنش‌های زنده و غیرزنده استفاده می‌شود، گفت: از ذخایر ژنتیکی از‌ جمله ارقام جدید، با خصوصیات خاص، مانند تحمل به تنش‌های غیر زیستی و زیستی برای برنامه‌ریزی به‌منظور حفظ پایداری تولید در شرایط تغییرات اقلیمی آتی بهره‌برداری می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور، ضمن تشکر از مجریان پروژه، گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور طی سال های اخیر در گروه‌های پر پتانسیل، خوش کیفیت و متحمل به تنش‌های محیطی ارقام را اصلاح و معرفی کرده که در سال 1400 این رقم به‌عنوان دومین رقم معرفی‌شده متحمل به تنش است.

به گفته وی؛ رقم کیان در اوایل سال جاری به‌عنوان رقم متحمل به تنش خشکی معرفی‌شده بود.

حسینی در پایان تصریح کرد: هدف از برنامه‌های به‌نژادی و به‌زراعی موسسه تحقیقات برنج کشور، رفع موانع تولید به‌منظور حفظ پایداری در شرایط بحرانی و افزایش تولید برنج ایرانی در شرایط نرمال است و امید می‌رود تلاش همه دست‌اندرکاران در تولید برنج داخلی منجر به خودکفایی در این محصول استراتژیک شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید