Iranian Agriculture News Agency

در گردهمایی سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد:

خشنودی صادرکنندگان پسته از کاهش قیمت محصول ایران در بازار جهانی!/ ایران گوی رقابت را از آمریکا می‌رباید

صادرکنندگان پسته با خرید تضمینی آن مخالف هستند

بازرس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: بازارهای هدف ما تنها کشورهای اطراف ایران نیست و تمام تلاش و نگاه ما به بازارهای 5 قاره است.

خشنودی صادرکنندگان پسته از کاهش قیمت محصول ایران در بازار جهانی!/ ایران گوی رقابت را از آمریکا می‌رباید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)،‌ امروز صبح جمع زیادی از صادرکنندگان پسته در سازمان توسعه تجارت ایران گردهم آمدند تا مشکلات صادرات این محصول کشاورزی ایران را در حضور مدیران این سازمان در حضور حسن‌پور نماینده سیرجان در مجلس به بحث و بررسی گذارند.

بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد ایران در حال حاضر به عنوان دومین صادرکننده پسته در جهان پس از آمریکا به شمار می‌رود که بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده و پس از ایران کشورهای هنگ کنگ، آلمان، ترکیه و بلژیک در رده های بعد از کشور ما قرار دارند.

بازارهای هدف ما در جهان شامل چین، امارات، هند، عراق، ترکیه، آلمان،‌ فدراسیون روسیه، پاکستان، قرقسزستان و ایتالیا است، البته آلمان اولین کشور هدف برای صادرات پسته ایرانی محسوب می‌شود و صادرات ایران در 3 ماهه نخست سال 99، 22 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است؛ آن هم در شرایطی که کرونا و عدم تمایل مصرف‌کنندگان خارجی به پسته ایرانی صادرات این محصول را با مشکل مواجه کرده است.

در این خصوص، محمد‌امین حاج کاظمیان بازرس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، کارآفرین و صادرکننده نمونه کشور در حاشیه این نشستدر رابطه با نگاه صادرات به بازارهای صادراتی و اولویت‌های صدور محصولاتی مانند پسته به خبرنگار ایانا اظهار کرد: بازارهای هدف ما تنها کشورهای اطراف ایران نیست و تمام تلاش و نگاه ما به بازارهای پنج قاره است، ما در حال حاضر در بازارهایی مانند شیلی و آرژانتین که امریکا در آن تجارت داشته و به امریکا نزدیک است، صادرات انجام می‌دهیم.

وی افزود: ما دومین صادرکننده پسته در جهان هستیم و این محصول در کشور ما با بهترین کیفیت تولید می‌شود.

حاج کاظمیان، بحران فعلی صادرات در کشور را از سوءمدیریت دانسته و تصریح کرد: شرایط صادرات در کشور بحرانی است و این شرایط با عدم مدیریت صحیح در بخش دولتی پیچیده‌تر شده است.

وی تصمیم‌گیری جهت خرید تضمینی پسته را خیانت به این صنعت برشمرد و عنوان کرد: خرید پسته به صورت خرید تضمینی اوضاع را بدتر خواهد کرد و دخالت دولت در این خرید پسته و تامین اعتبارات برای آن، خیانت به صنعت پسته است.

بازرس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار افزود: حمایت دولت به شکل خرید تضمینی درست نیست و خرید غیرکیفی را شایع می‌کند؛ هیچ جای جهان دولت در خرید این محصول دخالت نمی‌کند.

حاج کاظمیان خاطرنشان کرد: دولت باید در افزایش بهره‌وری از زمین، رفع باقیمانده سموم و رفع مشکلات آفلاتوکسین از تولیدکننده حمایت کند تا میزان تولید و کیفیت آن افزایش یابد.

این صادرکننده نمونه کشور با اشاره به این که سیاست‌های دولت باعث افزایش قیمت ارز می‌شود، بیان کرد: با رفع تعهد سپاری ارزی که مشکل اصلی صادرکنندگان است، قیمت دلار کاهش خواهد یافت.

وی در رابطه با کاهش قیمت پسته ایرانی در بازارهای جهانی نسبت به قیمت جهانی این محصول گفت: اگر قیمت پسته ایران در جهان کاهش یافته یک فرصت برای پسته ایرانی است و این کاهش قیمت، گوی رقابت را از آمریکا خواهد ربود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید