Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم:

باغداران نهال‌های خود را فقط از نهالستان‌های مجوز دار تهیه کنند

سرپرست دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری با تأکید بر اینکه باغداران باید نهال‌های موردنیاز خود را فقط از نهالستان‌های مجوز دار و معتبر، تهیه کنند، تصریح کرد: جابجایی نهال و تأمین نهال از مناطق آلوده، موجب گسترش بیماری‌ها و آفات خواهد شد.

باغداران نهال‌های خود را فقط از نهالستان‌های مجوز دار تهیه کنند

زهرا جلیلی‌مقدم سرپرست دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در گفتگو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: نهال اصلی‌ترین نهاده زیربخش باغبانی است و ضرورت دارد با همکاری دستگاه‌های مرتبط ازجمله موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، سازمان حفظ نباتات و سایر دستگاه‌های نظارتی، سامان‌دهی را باهدف انتقال و عرضه نهال سالم، اصیل و استاندارد در جهت ایجاد باغات تجاری اجرا کنیم.

وی بابیان اینکه کارشناسان و باغداران نیز به‌منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی درزمینهٔ بیماری‌های نوظهور باید نسبت به‌سلامت نهال حساسیت داشته باشند، افزود: در جلسه نهال استان هرمزگان، ساماندهی نهالستان‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم با توجه به نیاز استان صورت گرفته است.

جلیلی‌مقدم با تأکید بر اینکه باغداران باید نهال‌های موردنیاز خود را فقط از نهالستان‌های مجوز دار و معتبر، تهیه کنند، تصریح کرد: جابجایی نهال و تأمین نهال از مناطق آلوده، موجب گسترش بیماری‌ها و آفات خواهد شد.

وی با توجه به توانمندی و پتانسیل استان هرمزگان درزمینهٔ تولید مرکبات، اذعان داشت: تأمین نهال مرکبات از مناطق و استان‌های آلوده به بیماری‌های نوظهور مثل زوال مرکبات، تولیدات زیربخش باغبانی در این حوزه را به خطر خواهد انداخت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید