Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت درآمد ۲۶ میلیارد دلاری صنع گل محمدی ایران

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بر استانداردسازی تولیدات گل محمدی به هدف افزایش درآمد صادراتی این محصولات تاکید کرد.

ظرفیت درآمد ۲۶ میلیارد دلاری صنع گل محمدی ایران

علی علیزاده علی آبادی در همایش گرامیداشت روز ملی گل محمدی گفت: از دو هزار و 200 گونه گیاه دارویی شناسایی شده در کشور، نزدیک به ۹۰۰ گونه، شامل گیاهان اسانس دار و معطر هستند که مورد شناسایی و استخراج قرار گرفته‌اند. 

وی افزود: گل محمدی یکی از مهم‌ترین این گیاه‌ها است که فعالیت‌های زیادی روی اسانس گیری و استاندارد سازی آن انجام‌شده است.

 علیزاده با بیان این که با حمایت ریاست‌جمهوری با هدف نیل به اقتصاد مقاومتی، کارگاه پایلوت اسانس گیری بعد از تلاش حدود دو تا سه ساله تکمیل شده و راه‌اندازی می‌شود، گفت: ما استانداردهای بین‌المللی و لازم برای استخراج اسانس را احصا کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: هدف از راه‌اندازی این کارگاه نه برای تولید، بلکه برای تهیه استاندار د است و می بایست زیرساخت های قانونی آن نیز فراهم شود تا سایر تولیدکنندگان نیز بر اساس همین استانداردها اقدام به تولید کنند و لازم است بر پایبندی به استانداردها تاکید شود.

علیزاده گفت: متاسفانه در حالی که ایران ۷۱ درصد از تولید گل محمدی دنیا را به خود اختصاص داده است، سهم ما  از عایدی صنعت گل محمدی تنها یک درصد است.

وی دلیل این اتفاق را صرف ۹۰ درصد گل محمدی کشور برای گلاب گیری دانست و توضیح داد: این در حالی است که دنیا به سمت تولید اسانس و سایر فرآورده‌ها حرکت کرده است و در حالی که ظرفیت صنعت گیاهان دارویی ما درآمد ۲۶ میلیارد دلار است ما حدود ۲۰ درصد این رقم قناعت کرده‌ایم.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به این که این موسسه وظیفه خود را در تبلیغ و ترویج این موضوع نسبتا خوب انجام داده است، یادآور شد: یکی از حوزه‌های مشارکت مردم در صنعت، بحث گلاب‌گیری است. این مشارکت باید با ترویج نتایج علمی باعث تبدیل شدن به اسانس، فرآورده و ... با ارزش افزوده بالا داشته باشد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید