Iranian Agriculture News Agency

پیام وزیر جهادکشاورزی به مناسبت روز ملی گل محمدی و گلاب

وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به مناسبت روز ملی گل محمدی و گلاب؛ قرارگیری ایران در رتبه نخست تولید «گل محمدی و گلاب» و توجه به کاربرد آن در صنایع گوناگون را، بسترساز جذب بازارهای بزرگ بین‌المللی و کسب درآمد ارزی برای کشور اعلام کرد.

پیام وزیر جهادکشاورزی به مناسبت روز ملی گل محمدی و گلاب

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در پیام محمدعلی نیکبخت آمده است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گل عزیز است غنیمت شِمُریدَش صحبت

که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد

بیستم اردیبهشت در تقویم هجری خورشیدی به نام گلی زیبا و خوشبو ثبت شده است که به تمثیل از خلق عظیم رسول مکرم اسلام «محمدی» نام گرفته و گلاب آن در طب مایه شفا است.

ظرفیت این میراث ملی کشاورزی ایران با دامنه وسیع کشت و فرآوری با ارزش افزوده بالا، نمونه‌ای از اقتصاد کشاورزی در بیشتر اراضی کشور حتی شیب‌دار با مصرف آب کم است.

امروزه کشت «گل‌محمدی و گلاب» در بیشتر مناطق کشور سبد درآمد خانوار را تامین می‌کند و گلاب‌گیری، صنعتی پرسود است که آوازه گل‌محمدی را از مرزهای جغرافیایی ایران تا اقصی نقاط جهان گسترش داده است.

قرار گرفتن ایران در رتبه نخست تولید «گل محمدی و گلاب» و توجه به کاربرد این گل و فرآورده‌های آن در صنایع گوناگون غذایی، دارویی و آرایشی، می‌تواند بسترساز جذب بازارهای بزرگ بین‌المللی و کسب درآمد ارزی برای کشور شود.

در حال حاضر تولید ۹۰ درصد گلاب جهان در اختیار ایران است که با ایجاد نشان تجاری معتبر، پتانسیل بالایی در تولید ثروت، اشتغال فراوان و ارز‌آوری دارد.

اینجانب ضمن قدردانی از شورایعالی انقلاب فرهنگی در تصویب و ثبت این روز در تقویم رسمی کشور برای یادآوری مردم و مجریان به اهمیت فرهنگی و اقتصادی «گل محمدی و گلاب»، از کشاورزان و بهره برداران این عرصه که با علم، تجربه، تلاش و همت خود برای هموطنان، عطر و شادی و برای اقتصاد ملی، درآمد کسب می‌کنند، قدردانی کرده و موفقیت همگی را از درگاه الهی مسئلت دارم.

محمدعلی نیکبخت

وزیر جهادکشاورزی

اردیبهشت ۱۴۰۳

 

 

منتشرکننده خبر: شما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید