Iranian Agriculture News Agency

با حضور در جمع خبرنگاران مطرح کردند:

استمداد مدیران تشکل‌های دامداران و مرغداران برای رفع موانع تولید

مدیران تشکل های تولیدی صنعت دامداری و مرغداری، مشکلات و موانع تولید را در یک نشست خبری مشترک مطرح کردند و خواستار رفع موانع در سال جهش تولید شدند.

استمداد مدیران تشکل‌های دامداران و مرغداران برای رفع موانع تولید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران در نشست خبری امروز سه شنبه که با حضور سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران، محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران و رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور برگزار شد، اظهار کرد:  شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به اتحادیه‌های سراسری و ملی کشور است، در سال ۹۴ با هدف تنظیم بازار نهاده‌های دامی و کشاورزی و کمک به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شد.

وی افزود: «بتکا» به عنوان نماینده بخش تولید حوزه کشاورزی و با پشتوانه شبکه وسیع خود که در برگیرنده حدود ۴۰۰ تعاونی استانی، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی و همچنین ۴ میلیون کشاورز است، توانسته به رسالت‌های اساسنامه خود مبنی بر تامین و توزیع مستقیم نهاده‌های دامی مورد نیاز مصرف‌کنندگان پایبند باشد.

شالچیان خاطرنشان کرد: پس از لغو اجرای قانون انتزاع در طول یک سال گذشته برای این شرکت در راستای انجام تعهداتش مشکلات بسیاری ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران با اشاره به وجود ارز چند نرخی در اقتصاد کشور و تأمین بخشی از نیاز نهاده‌های کشاورزی با ارز  ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: اگر ارز اختصاص یافته به واردات جو حذف شود قیمت بازار آزاد آن به حدود 5 تا 6 هزار تومان خواهد رسید و از این طریق رغبت گندمکاران به کشت جو بیشتر خواهد شد و دولت ناگزیر به واردات گندم می‌شود.

شالچیان ادامه داد: در حال حاضر ذرتی که باید کیلویی ۱۵۰۰ تومان در اختیار شبکه مصرف قرار گیرد با قیمت کیلویی ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان وارد چرخه تولید می‌شود و کنجاله سویا به جای کیلویی ۲۵۰۰ تومان با قیمتی در حدود ۷ تا ۸ هزار تومان در اختیار شبکه مصرف قرار می‌گیرد که این امر باعث افول تولید محصولات دامی و خروج از چرخه تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران با اشاره به اظهارات وزارت صمت در خصوص دپوی ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات عنوان کرد: متاسفانه این رویه از مرداد ۹۸ به تدریج آغاز شد و با وجود هشدارهای مکرر توجهی به این موضوع نشد و میلیون‌ها تن نهاده دامی در گمرکات کشور رسوب کرده و پس از پرداخت هزینه‌های گزاف انبارداری و کاهش کیفیت در اختیار شبکه مصرف قرار داده شد.

وی افزود: به عبارتی به دلیل این رویکرد نادرست میلیون‌ها دلار از سرمایه کشور از بین رفت و در نهایت پس از یک سال دوباره این موضوع به صورت نسبی در دستور کار قرار گرفت، حال اینکه این امر به چه دلیل مدت‌ها با کارشکنی مواجه شده خود بحثی است که باید توسط دستگاه‌های نظارتی مورد بررسی قرار گیرد.

*بازار سیاه خرید و فروش کنجاله سویا 

در ادامه این نشست، سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران اظهار کرد: در سال ۹۸، ۱۵ میلیون تن نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده اما سهم اتحادیه دامداران به 2 درصد هم نرسید، در حالی که ما تمام نهاده‌های دامی را زیر قیمت مصوب توزیع کردیم.

وی افزود: تغییر مسئولیت واردات نهاده دامی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت باعث تغییر قوانین و ایجاد مشکل شده است، وزارت صمت نمی‌گذارد پیش از دریافت ارز، ثبت سفارش انجام شود اما وزارت جهاد کشاورزی پس از واردات، ارز را در اختصاص می‌داد تا به سرعت نهاده به دست تولیدکننده برسد.

سلطانی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از هزینه‌های ما خوراک دام است که این هزینه هرچه کاهش یابد، قیمت تمام شده هم به نسبت آن کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران تصریح کرد: سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و پس از روغن کشی با قیمت ۹۰۰۰ تومانی در بازار سیاه به تولیدکننده فروخته می‌شود، با این وضع در آینده نه چندان دور برای تهیه شیر محتاج کشورهای دیگر خواهیم شد.

وی افزود: قیمت تمام شده شیر خام در حال حاضر ۳۸۵۰ تومان و قیمت گوساله زنده ۳۳ هزار تومان و قیمت لاشه گوساله 78 هزار تومان است، همچنین قیمت گوسفند زنده کیلویی 39 هزار تومان و قیمت گوشت گوسفند ۸۵ هزار تومان است.

*ایجاد بازار آزاد در سایه نقص در مدیریت

در ادامه این نشست، محمدعلی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با اشاره به این که  سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران ۳۴ کیلوگرم و 2 برابر سرانه جهانی است، اظهار کرد: در واقع صنعت طیور کشور بارِ گوشت قرمز و ماهی را نیز در سبد مصرفی پروتئین خانوار بر دوش می‌کشد.

وی افزود: تولیدکنندگان به تعهدات خود عمل کرده‌اند و در حالی که قیمت مرغ زنده که سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده آن را 10 هزار و 500 تومان تصویب کرده بود را با قیمت ۹ هزار تومان به کشتارگاه فروختند، اما دولت در برابر تعهد تولیدکنندگان هیچ اقدامی انجام نداده و به تعهد تامین ذرت و کنجاله سویا برای مرغداری ها هم عمل نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه  پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران در رابطه با تامین نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه خاطرنشان کرد: وقتی میزان تامین بازارگاه کم است، مرغداران باید برای دریافت نهاده در این سامانه با هم مسابقه بدهند، بنابراین ترجیح می‌دهند منابع مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که با اعمال روش های صحیح مدیریتی به طور سیستماتیک می توان از شکل گیری بازار سیاه جلوگیری کرد.

*زیان به تولید و آغاز واردات

در ادامه این نشست، رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار کرد: تولید در شرایط سخت و با هزینه بسیار بالایی انجام می‌شود و اگر شرایط تغییر نکند، میزان تولید کاهش خواهد یافت و قیمت محصولات افزایش می‌یابد.

وی افزود: پس از ممنوعیت صادرات در تیرماه، تولیدکنندگان به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ 2 هزار تومان ضرر کردند و عوارض صادراتی 4 هزار تومانی باعث بروز مشکل در صادرات این محصول شده است.

ترکاشوند تاکید کرد: تولید برای رونق نیاز به کمک دارد، در غیر این صورت تولید کننده زیان می‌بیند و از چرخه تولید خارج می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید