Iranian Agriculture News Agency

همایش ماهیگیری مسئولانه با هدف ارتقا زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود

دبیر اجرایی همایش ماهیگیری مسئولانه گفت: این همایش با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان و با همکاری سازمان شیلات ایران و سندیکای صنایع کنسرو ایران، دوم بهمن ماه سال جاری در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

همایش ماهیگیری مسئولانه با هدف ارتقا زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس مختاری آبکناری در معرفی همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان برگزار می‌شود، گفت: سهم و اهمیت قابل توجه تون ماهیان در صید و صیادی و امنیت صنایع وابسته، باعث شد لزوم برگزاری این همایش پس از  ۱۷ سال از زمان برگزاری همایش پیشین احساس شود. 

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان افزود: بر اساس آخرین اطلاعات سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در سال ۲۰۲۰، میزان تولید و صید جهانی تون ماهیان در حدود 7/8 میلیون تن بوده است. تون ماهیان هفت درصد از حجم صید جهانی آبزیان، هشت درصد ارزش صید جهانی آبزیان و 9 درصد ارزش تجارت جهانی آبزیان را به خود اختصاص داده اند. 

مختاری ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ هزار تن انواع گونه‌های تون ماهیان در ایران صید شده‌اند که مواد اولیه ۱۳۶ واحد تولیدکننده کنسرو با ظرفیت ۷۳۸ میلیون قوطی در سال  را تامین می‌کنند. در حال حاضر مصرف سرانه کنسرو ماهی در کشور در حدود یک کیلوگرم است که تمام این موارد نشان دهنده اهمیت این صنعت هستند. 

وی گفت: اهداف ما از برگزاری این همایش ایجاد سکوی دائمی و تخصصی به عنوان نقطه تمرکز مباحث تون ماهیان در غرب آسیا است. 

مختاری ادامه داد: هم افزایی میان سیاستگذارن، کارشناسان، متخصصان و ذی‌نفعان حلقه‌های مختلف زنجیره این صنعت، توسعه کسب و کار داخلی و تجارت بین المللی محصولات تون ماهیان، بهبود شیوه‌های صید، حمل و نقل و عمل آوری تون ماهیان، توانمند سازی بخش خصوصی در راستای تکمیل و ایجاد حلقه های زنجیره ارزش تون ماهیان از دیگر اهداف برگزاری این همایش هستند.

وی در معرفی محورهای همایش گفت: این همایش در محورهای مدیریت صید تون ماهیان و تحقق ماهیگیری مسئولانه، ترویج روش صید رشته قلاب طویل، صنعت کنسرو تون ماهیان،‌چالشها و فرصت‌ها، ارتقاء زنجیره ارزش تون ماهیان، تجارت جهانی تون ماهیان در تاریخ دوم بهمن ماهی سال جاری برگزار خواهد شد. 

رفع چالش‌های زنجیره ارزش تون ماهیان

دبیر اجرایی همایش ادامه داد: توسعه تجارت و افزایش صادرات،‌افت کیفیت و ضایعات فراوان در این بخش، تغییر شیوه صید قدیمی گوش گیر به صید قلاب، تنوع بخشی به محصولات تون ماهیان و تولید محصولات غیر کنسرو با ارزش غذایی، بهره گیری از فن آوری‌های جدید در صنعت کنسرو، دسترسی و فراهمی مواد اولیه و پایبندی به مقررات و قوانین بین المللی از چالشهای زنجیره ارزش تون ماهیان هستند که در این همایش به آنها پرداخته می شود. 

وی با اشاره به برگزاری این همایش با صورت دوسالانه در بانکوک بر لزوم برگزاری آن در ایران به عنوان هاب تجارت تون ماهیان غرب آسیا تاکید کرد و گفت: سندیکای صنایع کنسرو ایران، اتحادیه صید و صیادی و اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، حامیان اصلی مادی و معنوی این همایش هستند. 

مختاری ادامه داد: کمیته علمی این همایش در معاونت صید و ماهیگیری سازمان شیلات سپرده شد و مسئولیت کمیته اجرایی و عمده هماهنگی ها بر عهده سندیکای صنایع کنسرو ایران قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید