Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی مطرح کرد:

افزایش 50 درصدی بهره‌وری دامپروری عشایری با اجرای توصیه‌های ترویجی

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از افزایش 50 درصدی بهره‌وری واحدهای دامپروری روستایی و عشایری در صورت به‌کارگیری توصیه‌ها و دستورالعمل‌های ترویجی خبر داد.

افزایش 50 درصدی بهره‌وری دامپروری عشایری با اجرای توصیه‌های ترویجی

نادر پاپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به عوامل متعدد تأثیرگذار در بازده حرفه دامپروری، نقش حاکمیت و سیاست گزاری و عملکرد انواع نهادهای متولی و آگاهی و همچنین تجربیات خود دامداران را در این فرایند حائز اهمیت قلمداد کرد.

نقش حاکمیتی در طرح‌های ترویجی

کارشناس مروج ارشد سازمان تات افزود: حاکمیت با تعیین قیمت نهاده و ستانده (محصول)، نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری بر عملکرد اقتصادی و حتی تداوم واحدهای پرورش دام دارد، به‌طوری‌که ادامۀ فعالیت آن­ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و کارشناس مروج ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بابیان این‌که نهادهای متولی مثل مراکز تحقیقاتی و سازمان آموزش و ترویج هم نقش قابل‌توجهی در این زمینه‌دارند گفت: این مجموعه‌ها می‌توانند با به‌کارگیری روش­‌های متعدد به توسعه و بهره­‌وری واحدهای تولیدی کمک کنند.

کارشناس مروج ارشد سازمان تات ضمن تأکید بر اهمیت ترویج روش‌های توسعه بهره‌‎وری بین تولیدکنندگان گفت: به‌کارگیری توصیه­‌ها و دستورالعمل‌­های ترویجی در واحدهای دامپروری روستایی و عشایری، می­تواند تا 50 درصد بهره‌وری در این واحدها را افزایش دهد.

اصول ترویج موفق چیست؟

وی یادآور شد: قبل از هر موضوعی، کارشناس ترویج باید کاملاً به آداب‌ورسوم و فرهنگ دامدار آشنا بوده و بتواند با او رابطه برقرار کند. به عبارتی زبان دامدار را خوب بفهمد. همچنین لازم است اعتماد دامدار به‌طور کامل جلب شود تا توصیه‌­ها و دستورالعمل­‌های کارشناس ترویجی را به کار گیرد.

وی ادامه داد: به‌طور خلاصه بخش ترویج می‌تواند با روش­هایی شامل تربیت کارشناس ترویج (ترجیحاً از بین روستائیان و عشایر) برای ارتباط مستمر و دائمی با دامدار، برگزاری کلاس­های آموزشی برای بهره­‌برداران در زمینه­‌های تبیین اهمیت و جایگاه دامپروری کشور و نقش آن­ها در تولید و ایجاد ثبات امنیت غذایی ایفای نقش کند.

پاپی آگاه کردن بهره­‌برداران از دانش و فن­‌آوری­‌های روز در حوزۀ دامپروری کشور و انتقال آن به سطح جامعۀ روستایی و عشایری، ارائه بسته­‌های ترویجی شامل دستورالعمل­‌های به‌کارگیری دانش دامپروری در زمینه­‌های مختلف مثل اصلاح دام، تولیدمثل، تغذیه، بهداشت و جایگاه به دامداران را نیز در توسعه و بهره‌­ور کردن تولیدات بهره­‌برداران روستایی و عشایری مؤثر دانست.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: انتقال دانش جیره نویسی دام و طیور با استفاده از جیره­‌های خوراک کامل مثل خوراک کامل تخمیری و خوراک کامل پلت شده و جلوگیری از روش­های تجربی قدیمی خوراک دادن، همچنین به‌کارگیری دستورالعمل­‌های چندقلوزایی و چندبارزایی دام در شرایط روستایی می­تواند بهره‌­وری را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: تشویق دامداران برای تولید بیشتر در واحد دام باقیمت گذاری بر اساس کیفیت محصول و خرید تضمینی محصولات در صورت مازاد بودن و نبود بازار مصرف، ارزش‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات دامپروری روستایی و عشایری (سنتی) بر اساس کیفیت محصولات محلی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به دامداران خرده‌پا به‌ویژه در شرایط بحرانی برای جلوگیری از ورشکستی دارای اهمیت است.

پاپی با اشاره به لزوم آگاه کردن دامداران از به‌کارگیری برخی شیوه­‌های غلط که بر اساس عادت بین آنها موروثی شده و حاضر به ترک آنها نیستند گفت: به‌عنوان‌مثال در پرواربندی بره، برخی دامداران تا چاق شدن کامل دام، آن را نگهداری کرده و سپس به کشتارگاه می‌فرستند و این در صورتی است که دامدار در این وضعیت در حال ضرر کردن است ولی خودش متوجه موضوع نیست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید