Iranian Agriculture News Agency

معاون‌فنی مرکز اصلاح‌نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی:

85 درصد مواد ژنتیکی مورد نیاز دامداری‌های صنعتی از منابع داخلی تامین می‌شود

معاون‌فنی مرکز اصلاح‌نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی این مرکز برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور با تکیه بر ظرفیت دام‌های بومی خبر داد.

85 درصد مواد ژنتیکی مورد نیاز دامداری‌های صنعتی از منابع داخلی تامین می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، علی کاظمی روز سه‌شنبه در آیین نکوداشت هفته پژوهش که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد، گفت: با تشکیل دفتر اصلاح‌نژاد دام و رسالتی که در بحث امنیت غذایی ایجاد شد، کشور در خودکفایی مواد لبنی و فرآورده‌های آن حرکت شتاب‌دهنده‌ای آغاز کرد و توانست از حداقل دام‌های سراسر کشور حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

وی افزود: هم‌اکنون از دو و نیم میلیون تن تولید فرآورده‌های لبنی در پایان سال ۱۳۵۷ به صادرکننده تمام فرآورده‌های بخش صنعت گاو شیری تبدیل شده‌ایم. همچنین مرکز اصلاح نژاد دام رسالت خودکفایی و امنیت غذایی کشور را در بخش دام سنگین و سبک برعهده دارد. در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی را با موسسه تحقیقات علوم دامی کشورمنعقد کرده وبخشی از وظایف را برون‌سپاری کرده‌ایم.   

کاظمی ادامه داد: در بخش دام‌های سنگین مهمترین وظیفه ما تهیه منابع و مواد ژنتیکی است. منابع ژنتیکی ما دام‌های تولید کننده مواد ژنتیکی از جمله اسپرم و جنین هستند. در حال حاضر حدود 85 درصد مواد ژنتیکی مورد نیاز بیش از یک میلیون و ششصد هزار گاو پر تولید موجود در کشور از منابع داخلی در ۶ ایستگاه کشور تامین می‌شود همچنین این تعداد گاو پر تولید بیش از ۵۷ تا ۶۰ درصد تولید مواد لبنی کشور را نیز بر عهده دارند.

 معاون فنی مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی بیان کرد: کلیه فرایندهای تولید مرکز اصلاح نژاد دام به عنوان بخش‌های تصدیگری برون سپاری شده‌است. هدف ما از این اقدام استفاده از توان تشکل‌ها به عنوان بازوی اجرایی قوی و خلل‌ناپذیر و مستحکم بود. در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ گله اصلاح‌نژادی تحت پوشش مرکز اصلاح‌نژاد معادل ۸۰۰ هزار گاو و هزار و ۲۶۵ واحد صنعتی تحت پوشش مرکز، به تولید مشغولند وما با کمک بخش خصوصی و تشکل‌ها توانستیم این بالندگی را برای کشور جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم.

تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون راس نتاج دام‌های پر بازده

وی افزود: ما در سال ۲۰۱۲ رتبه ۳۵ تولید شیر دنیا را داشتیم که  به گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد در حال حاضر رتبه ۲۳ تولید شیر دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

 کاظمی در ادامه به مشکلات حوزه دامداری‌های سنگین و سبک و فرآورده‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر مشکلات تامین گوشت قرمز کاملاً ملموس است. برنامه‌هایی که مرکز اصلاح نژاد در این بخش دارد استفاده از ظرفیت گاوهای شیری و بومی کشور به خصوص دام‌های سبک و سنگین در تامین گوشت قرمز است. ما می‌توانیم با استفاده از پتانسیل بخش تحقیقات و شرکت‌های دانش بنیان و نیز با بهره‌گیری از دانش فنی تولیدمثل، سالانه با استفاده از ارقام اصلاح نژادی بیش از ۱۰ میلیون راس نتاج دام‌های پر بازده را تولید کنیم.

 وی به مشکلات کاهش منابع آبی در کشور اشاره کرد و گفت: ما مسئول بخش آب کشور نیستیم اما ادامه حیات و ادامه فرایند دامپروری ما به آب گره خورده است. بخش خصوصی و تولید کنندگان به این عرصه ورود پیدا کردند و به این باور رسیده‌اند که باید از منابع کشور استفاده صحیح کنند. از این رو انتظار داریم شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در حوزه فرآوری آب و استفاده بهینه از آن به ما کمک کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید