Iranian Agriculture News Agency

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی خبرداد:

صادرات سالانه 100 هزار دوز آمپول ضد عقرب سرم سازی رازی

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، از صادرات سالانه 100 هزار دوز آمپول ضد عقرب تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی به کشور عراق خبر داد.

صادرات سالانه 100 هزار دوز آمپول ضد عقرب سرم سازی رازی

محمدحسین فلاح مهرآبادی در گفت‌و گو به خبرنگار ایانا بیان کرد: در کشور ما  ۶ گونه غالب عقرب بیماری‌زا شناسایی و برای آنها سم ضد عقرب تولید شده است. موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز برای هر 6 گونه، سرم ضد عقرب را تهیه و تولید کرده است.

وی افزود: از نظر جغرافیایی عقرب‌ها در بیشتر نقاط کشور پراکندگی دارند، ولی بیشترین جمعیت، تنوع گونه و فعالیت عقرب‌ها در استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه استان خوزستان است.

فلاح با اشاره به این که گونه‌های عقرب معمولا مختص به منطقه خاص و بومی هستند، گفت: با توجه به همسایگی با کشور عراق و تشابه میان عقرب‌های دو منطقه، در حال حاضر سالیانه حدود ۱۰۰ هزار آمپول ضد عقرب از تولیدات موسسه واکسن و سرم سازی رازی را به این کشور صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که بیشتر از ۷۰ درصد تشابه در خنثی سازی زهر عقرب وجود داشته باشد، این سرم‌ها قابل استفاده هستند که این اتفاق در مورد عقرب‌های کشور عراق افتاده است.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی در توضیح کارایی زهر عقرب پرورشی گفت: زهر عقرب معمولا با دو هدف استحصال می‌شود. در صورتی که از زهر عقرب برای تهیه سرم برای درمان استفاده شود، استفاده از زهر استحصال شده از عقرب‌های پرورشی معمولاً تنها در صورتی جوابگو خواهد بود که گونه‌های پرورشی عقرب شناسنامه‌دار باشند و از میان گونه‌های بیماری‌زا انتخاب شده باشند، که از آنتی سرم آن برای خنثی سازی زهر استفاده می‌شود.

وی افزود: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که خاصیت زهر عقربی که در محیط بسته پرورش پیدا کرده با عقربی که در محیط طبیعی زندگی می‌کند، تفاوت دارد یا نه، که معمولاً این‌طور گفته می‌شود که بین این زهرها شباهت‌هایی وجود دارد و در صورت شناسایی درست گونه و پرورش، زهر آن قابل استفاده است.

فلاح ادامه داد: البته در بعضی از کشورها از سم عقرب برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود و توسعه پرورش عقب در کشور ما نیز با همین رویکرد شکل گرفت. ولی از آنجا که معمولاً افرادی که به پرورش عقرب دست می‌زدند به این نکات توجه نمی‌کردند و فرایند سم‌گیری را نیز بر اساس معیار درستی انجام نمی‌دادند و همچنین متولی برای بهره‌برداری از این موضوع وجود نداشت، قاعدتاً به نتیجه نرسید.

وی گفت: سرم سازی رازی برای صید عقرب از همکاری شکارچیان دارای مجوز با همکاری سازمان محیط زیست استفاده می‌کند که این شکارچیان، عقرب‌های صید شده را به مرکز اهواز موسسه سرم سازی رازی که مسئولیت استحصال این سم را بر عهده دارد، تحویل می‌دهند. شماری از این عقرب‌ها پس از استحصال سم به طبیعت باز می‌گردند و شماری نیز ممکن است در این فرایند از بین بروند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید