Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولید مثل دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور:

کاهش تولید شیر در گرما قابل مدیریت است

رئیس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولید مثل دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ، استفاده از آب پاش برای خنک کردن گاوهای شیری در دمای بالا و همچنین به‌کارگیری روش‌های مدیریت تغذیه را در کاهش تنش‌های گرمایی در گاو و جلوگیری از اثرات نامطلوب آن بر کاهش تولید شیر، عملکرد و تولیدمثل مؤثر دانست.

کاهش تولید شیر در گرما قابل مدیریت است

پیروز شاکری در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: دام‌ها در دمای بالاتر از 24 درجه سانتی‌گراد با چالش دمایی روبه‌رو شده و برای خلاص شدن از دمای بالا، بخشی از انرژی دریافتی که باید صرف تولید شیر شود را برای کاهش دمای بدن خود استفاده کرده و این سبب کاهش تولید شیر می‌شود.

وی افزود: در صورتی که دمای هوا از ۲۶ درجه سانتی‌گراد بالاتر رود، علاوه بر اتلاف  انرژیی که صرف خنک کردن و دفع دمای بدن دام می‌شود، اشتهای دام به نحو محسوسی کاهش می‌یابد که این امر عامل مضاعفی برای عدم تامین مواد مورد نیاز دام و کاهش تولید شیر است.

رئیس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولید مثل دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اضافه کرد: در شروع فصل گرم و با آغاز تنش گرمایی برای گاوها، تولید شیر بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و در صورت عدم مقابله با آن و عدم ایجاد شرایط مطلوب برای گاوها، ممکن است کاهش تولید شیر به ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز برسد.

شاکری ادامه داد: تنش گرمایی، نه تنها در میزان تولید شیر موثر خواهد بود، بلکه سبب  کاهش باروی در گاوها نیز می‌شود. از این رو برای جلوگیری از این مشکل باید راهکارهایی اندیشید.

رئیس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولید مثل دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: معمولاً  گاوداری‌های صنعتی، اقداماتی برای کنترل دمای محیط نگهداری گاوها در دستور کار قرار می‌دهند. در حال حاضر روش‌ها و امکاناتی از جمله، فن‌ها، مه‌پاش و آب‌پاش‌ها در گاوداری‌های صنعتی برای خنک کردن گاوها طراحی و تعبیه شده‌اند ولی در یکی دو سال اخیر تحقیقات نشان داده است که استفاده از آب‌پاش می‌تواند به نحو مؤثرتری دمای بدن گاوها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: دامداری‌های صنعتی ضمن نصب سایبان‌‌های مرتفع در بهاربند و همچنین روی آخورها و با نصب آبپاش‌ها هم در سالن انتظار دوشش و هم در بالای آخورها به فراهم کردن محیطی مناسب برای دام روی آوردند.

راهکارهای مدیریتی مقابله با تنش گرمایی

شاکری با بیان این که برای کاهش اثرات تنش گرمایی راهکارهای مدیریتی نیز وجود دارد، گفت: در این ارتباط می‌توان به افزایش رطوبت جیره با افزودن آب به خوراک مخلوط، خوش‌خوراک کردن جیره‌ها، بازنگری جیره‌ها و تنظیم آن‌ها برای شرایط گرم، استفاده از مکمل‌های چربی، افزودن ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی به خوراک در شرایط استرس گرمایی، اشاره کرد.

وی همچنین انتقال وعده‌های خوراک گاوها را به اوایل صبح و ساعاتی از شب که هوا خنک‌تر است و دام‌ها اشتهای بیشتری به خوراک دارند را از راهکارهای موثر در کاهش استرس گرمایی در گاوهای شیری برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید