Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی خبر داد:

تلاش برای رفع چالش کم آبی

معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مهمترین چالش استان کم آبی است، گفت: اصلاح روش‌های آبیاری، انتقال صیفی‌جات به گلخانه و تغییر در زمان و روش کاشت با هدف رفع این چالش در حال اجرا است.

تلاش برای رفع چالش کم آبی

بهمن پاسبان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص مهمترین اقدامات سال جاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی بیان کرد: این مرکز عهده‌دار تحقیقات کاربردی و پایه‌ای مورد نیاز استان و در برخی موارد ملی است.

وی ادامه داد: این مرکز در زمینه‌های گیاهان زراعی به‌خصوص غلات و دانه‌های روغنی، گیاهان باغی، حفاظت، توسعه و گسترش جنگل و مرتع، جلوگیری از آسیب و چرای بی‌رویه، حاصلخیزی خاک، تناسب اراضی، اقدامات تحقیقاتی در زمینه آفات و بیماری‌ها، توسعه سموم و روش‌های مبارزه، بهینه‌سازی ماشین‌های کشاورزی و.... فعالیت می‌کند.

معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌ها مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی بیان کرد: در زمینه دانه‌های رغنی معرفی ارقام و توسعه کشت فعالیت زیادی داریم. هر ساله چندین رقم گیاه بادام و زردآلو توسط این مرکز معرفی می‌شود و نهال‌های آن تولید و به بخش خصوصی معرفی می‌شود.

پاسبان اسلام با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم نظارت بر اجرای اصلاح الگو کشت استان و کشور است، ادامه داد: زیرا نیاز است زمانی که منابع آب محدود می‌شود منابع تولید را با نیاز جامعه و منابع آب هماهنگ کنیم بنابراین الگوی کشت جاری کشور نیاز به اصلاحاتی داشت که وزارت جهاد کشاورزی آن را ابلاغ کرده است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای الگو کشت همکاران برنامه‌ها را پایش می‌کنند و اگر قرار باشد گیاه جدیدی توسعه پیدا کند، ارقام جدید آن معرفی می‌شود و مدل به‌زراعی آن ارائه می‌شود. اگر قرار باشد توسعه گیاهی کاهش پیدا کند، گیاه جایگزین معرفی می‌شود. در این زمینه مرکز با سازمان جهاد کشاورزی استان همکاری زیادی دارد.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در خصوص کشت ارقام جدید کاملینا آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شده است.

اجرای 134 پروژه تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف

پاسبان اسلام با بیان اینکه در حال حاضر حدود 134 پروژه تحقیقاتی  در درست اجرا است، گفت: این پروژه‌ها در حوزه زراعت، باغبانی، مکانیزاسیون، گیاه پزشکی، حاصخیزی خاک و حفاظت از مرتع است.

وی ادامه داد: همچنین همکاران ترویج، کارشناس مروجان ارشد و ناظران طرح الگوی کشت به‌صورت پروژه‌های تحقیقی و ترویجی همکاری وجود دارد. علاوه بر این دهکده‌های فناوری کشاورزی وجود دارد که شرکت‌های دانش بنیان در آن فعالیت می‌کنند و جزء چند دهکده فن‌آوری کشاورزی محدود در کشور است.

معاون پژوهش و فن‌آوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به  مهمترین چالش استان آذربایجان شرقی گفت: مهمترین چالش کمبود منابع آب و شوری حوزه دریاچه ارومیه است.

پاسبان اسلام افزود: در این راستا اقدامات مرکز تحقیقات اعم از استفاده از گیاهان کم آب‌بر و ارقامی از گیاهان زراعی است که نیاز آبی کمتری دارند و به شوری مقاوم هستند. همچنین تغییر در زمان و روش کاشت، انتقال صیفی‌جات از منطقه به گلخانه، جایگزینی محصولات، اصلاح روش‌های آبیاری از آبیاری غرقابی به آبیاری قطره‌ای و بارانی دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید