Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

تولید نفت عامل بدتر شدن بحران آب در جنوب عراق

شرکت‌های نفتی غربی کمبود آب در عراق را تشدید کرده و منجر به ایجاد آلودگی در این کشور شدند. به گفته کارشناسان بین‌المللی، در حالی که سازمان ملل در حال حاضر عراق را پنجمین کشور آسیب‌پذیر در برابر بحران آب و هوایی در نظر می‌گیرد، کمبود آب هزاران نفر را آواره کرده و بی‌ثباتی را افزایش داده است. در جنوب نفت‌خیز اما بسیار خشک عراق، تالاب‌هایی که قبلا همه جوامع را تغذیه می‌کردند، اکنون تبدیل به کانال‌های گل آلود شدند.

تولید نفت عامل بدتر شدن بحران آب در جنوب عراق

به گزارش ایانا به نقل از روزنامه گاردین، مهدی مطیر، 57 ساله، تمام زندگی خود را به‌عنوان ماهیگیر مشغول به کار بوده است. سال‌ها، مطیر و همسرش در امتداد یک شبکه ضخیم از کانال‌ها در «الخوره» (چند کیلومتری شمال بصره) حرکت می‌کردند. محصول ناچیز بود اما برای تامین غذای خانواده هفت نفره آنها کافی بود.

اما سال گذشته اوضاع تغییر کرد. اکنون، در اوج فصلی که باید بارانی باشد، قایق مطیر در گل و لای فرو رفته است.

مطیر با اشاره به دود سیاهی که از میدان نفتی «زبیر» در افق بلند می‌شود، گفت: این ایستگاه آبی است که شرکت ایتالیایی ساخته است. آنها برای میادین نفتی خود به آب نیاز دارند.

برای کمک به استخراج نفت، شرکت‌ها مقادیر زیادی آب را به زمین پمپاژ می‌کنند. به ازای هر بشکه نفت که بعداً بسیاری از آن به اروپا صادر می‌شود، تا سه بشکه آب به زمین پمپاژ می‌شود. با افزایش صادرات نفت عراق، آب این کشور به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

شرکت ایتالیایی که مطیر به آن اشاره دارد، شرکت چندملیتی نفت و گاز «انی» (Eni) است که از سال 2009 در عراق کار می‌کند. تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چگونه طی سال گذشته سد کوچکی که توسط شرکت انی برای هدایت آب از کانال بصره به کارخانه تصفیه آب آن ساخته شده، از جاری شدن فصلی منطقه‌ای که زمانی مطیر برای ماهیگیری استفاده می‌کرد، جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از کارخانه‌های نزدیک که توسط شرکت‌های نفتی از جمله «بی‌پی» (BP) و «اکسان موبیل» (ExxonMobil) استفاده می‌شود، 25 درصد از مصرف روزانه آب در منطقه‌ای با 5 میلیون نفر را به خود اختصاص می‌دهد.

بحران آب قریب الوقوع عراق به خوبی مشخص شده است. در سال 2012، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) گزارش داد که نیازهای آب در ازای نفت 10 برابر خواهد شد. به گفته این اداره، بدون وجود جایگزین‌ها، «آب باید از سفره‌های زیرزمینی محلی تامین شود که مستقیما با نیازها برای کشاورزی و مصرف  رقابت می‌کند».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید