Iranian Agriculture News Agency

ایلام پتانسیل تولید مرغوب ترین زعفران کشور را دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: ایلام پتانسیل تولید مرغوب ترین زعفران کشور را دارد

ایلام پتانسیل تولید مرغوب ترین زعفران کشور را دارد

به گزارش خبرنگار  ایانا در استان ایلام، حشمت اله زرین جوب بیان کرد: پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد برای کشت زعفران از محل تسهیلات کشت گیاهان دارویی به کشاورزان استان  و حضور کارشناسان فنی آشنا به روند تولید زعفران در بین مزارع و کشاورزان یک نقطه قوت به شمار می رود.

حشمت اله زرین جوب عمده مشکل توسعه کاشت زعفران در استان ایلام را مسائل فرهنگی بیان کرد و گفت: رمز رونق پرورش زعفران در سایر استان ها از جمله خراسان حضور فعال زنان و دختران در مزرعه و برداشت گل زعفران و چیدن کلاله آن توسط زنان است.

وی توضیح می دهد: چیدن زعفران و برداشت کلاله آن کاری ظریف، حساس و وقت گیر است و نیاز به زمان و حوصله بالایی دارد که این امر از توان مردان خارج است و در استان های دارای کشت زعفران زنان عمده فرآیند تولید و پرورش این محصول را برعهده دارند.

زرین جوب ادامعه داد: اما در استان ایلام از آنجا که پرورش و تولید زعفران را مردان انجام می دهند و زنان نقش خاص و چندانی در تولید زعفران استان و حضور در مزرعه یا چیدن کلاله ندارند بنابراین کشت و توسعه این محصول در استان مغفول مانده است.

وی اذعان کرد: چون از آنجا که زنان و دختران نقش پررنگی در تولید و برداشت زعفران ندارند مردان مزرعه دار نیز بعد از گذشت یک یا چند سال با توجه به ظرافت کار به ویژه در عملیات برداشت و کلاله کنی، از کشت زعفران خسته شده و کار را ادامه نمی دهند.

زرین جوب با توجه به اینکه زعفران از جمله گیاهان با نیاز آبی بسیار پایین است و مراقبت چندانی نیز نمی خواهد، کشت و توسعه آنرا از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی می داند و کشت این محصول را جایگزین مناسبی برای برخی محصولات پرآب بر عنوان می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام اراضی زراعی غنی استان، شرایط اقلیمی و نیز میزان مناسب رطوبت هوا را مستعد پرورش محصول زعفران می داند که در حال حاضر عده کمی از کشاورزان به کشت این گیاه فعالیت دارند که در حد مصرف خانوار خود یا خرده فروشی به اطرافیان کشاورز است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید