Iranian Agriculture News Agency

پیام وزیر جهاد کشاورزی به نشست شورای حکام سیرداپ

وزیر جهاد کشاورزی به بیست و چهارمین نشست شورای حکام مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) که در بانکوک - تایلند در حال برگزاری است، پیامی صادر کرد که از سوی هوشنگ محمدی معاون امور توسعه مدیریت و منابع به نمایندگی از وزیر قرائت شد.

پیام وزیر جهاد کشاورزی به نشست شورای حکام سیرداپ

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی پیش از قرائت پیام وزیر، از کلیه کشورهای عضو سیرداپ به ویژه مدیرکل این مرکز که به واسطه شهادت رئیس‌جمهوری محبوب و مردمی جمهوری اسلامی ایران دکتر سیدابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دکتر امیرعبداللهیان و هیات همراه، پیام تسلیت فرستاده و ابراز همدردی کرده بودند، تشکر و قدردانی کرد.

 

هوشنگ محمدی سپس در جمع اعضا گفت: مفتخرم که امروز به نمایندگی از وزیر محترم جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران جناب آقای محمدعلی نیکبخت عضو شورای حکام سیرداپ، در جمع شما حضور دارم تا علاوه بر بحث و گفتگو در خصوص اهمیت همکاری منطقه‌ای در گسترش خدماتی که در راستای ارتقای کشاورزی و توانمندسازی و ترویج روستایی است؛ پیام وزیر جهاد کشاورزی را به این نشست اعلام کنم

متن پیام وزیر جهاد کشاورزی به سیرداپ بدین شرح است؛

 

بنام خداوند بخشنده مهربان

رئیس محترم جلسه، نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو سیرداپ، خانم‌ها و آقایان

همانطور که همه ما می‌دانیم، کشاورزی یک بخش حیاتی است که نه تنها امنیت غذایی را تامین می‌کند، بلکه به توسعه اقتصادی کشورهای عضو CIRDAP نیز کمک شایانی می‌کند؛ با این حال، برای به حداکثر رساندن پتانسیل این بخش، همکاری کشورها و همکاری در ابتکارات مختلف ضروری است.

یکی از این ابتکارات، ارائه خدمات ترویجی برای کشاورزان در مناطق روستایی است. این خدمات نقش مهمی در انتشار دانش و شیوه‌هایی دارد که می‌تواند بهره‌وری و پایداری کشاورزی را بهبود بخشد. با همکاری مشترک از طریق CIRDAP، کشورها می‌توانند بهترین شیوهها، منابع و تخصص را برای حمایت بهتر از کشاورزان خود به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، همکاری کشورهای عضو می‌تواند با ایجاد فرصت‌هایی برای کشاورزان خرده‌مالک و جوامع روستایی برای دسترسی به بازارها، فناوری و منابع مالی، توانمندسازی روستایی را ارتقا دهد که می‌تواند به کاهش فقر، نابرابری و ناامنی غذایی در منطقه ما کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران، دارای تجربیات گسترده‌ای در این زمینه می‌باشد که می‌تواند آن را در اختیار کشورهای عضو قرار دهد.

 

خانمها و آقایان، عالی‌جنابان

ایران با داشتن ظرفیتهای اقلیمی، ژئوپلتیکی و سایر مزیتها، توانسته است با توسعه مراکز خدمات کشاورزی در مناطق روستایی، آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط با زنجیرههای ارزش کشاورزی و غذا را به کشاورزان و تولیدکنندگان روستایی این بخش برساند. این تجربه در راستای راهبرد «توسعه کشاورزی روستا پایه» در جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است.

 

از دیگر راهبردهای ایران در توسعه روستایی که می‌تواند این تجربیات را در اختیار کشورهای دوست در چارچوب توسعه همکاری سیرداپ قرار دهد، «توسعه گردشگری پایدار کشاورزی و روستایی و غذایی» از طریق ثبت، شناسایی و حفاظت و توسعه «نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی (جیاس)» فائو می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران موفق شده است با ثبت ۴ نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی خود، رتبه چهارم را بعد از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی را کسب کند و این تجربه‌ها می‌تواند در چارچوب همکاری با سیرداپ تعریف شود

توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان و جوانان روستایی نیز از دیگر تجربیاتی است که ایران می‌تواند به کشورهای عضو ارائه دهد و تعریف یکی از پروژه‌های مهم سیرداپ در این زمینه نشان از این تجربه بارز دارد.

 

اعضای محترم شورای حکام سیرداپ

در پایان، از همه کشورهای عضو می‌خواهم که همکاری منطقه‌ای را در گسترش خدمات کشاورزی و توانمندسازی و ترویج روستایی در اولویت قرار دهند. قطعاً با همکاری یکدیگر می‌توانیم به تأثیر و پیشرفت بیشتر به سمت بخش کشاورزی پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر روستایی دست یابیم.

 

محمدعلی نیکبخت

وزیر جهادکشاورزی جمهوی اسلامی ایران

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید