Iranian Agriculture News Agency

آینده‌پژوهی حوزه خاک از ارکان برنامه‌های پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بر نگاه راهبردی در اجرای فعالیت‌های پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تاکید کرد و گفت: آینده‌پژوهی حوزه خاک از ارکان برنامه‌های این پژوهشکده است و در این راستا، تعامل با مسوولان ملی و استانی ضروری است.

آینده‌پژوهی حوزه خاک از ارکان برنامه‌های پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری

به گزارش ایانا به نقل از  روابط عمومی سازمان تات، سیدمجتبی خیام‌نکویی در گردهمایی ملی مسوولان بخش‌های تحقیقاتی اجرایی آبخیزداری کشور که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، با اشاره به اجرایی ‌شدن سند ملی الگوی کشت پس از ۵۱ سال در کشور گفت: با اجرای این سند، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و تولیدات آن افزایش می یابد.

وی چشم‌انداز اجرایی سند ملی الگوی کشت را دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به حاکمیت و اقتدار غذایی عنوان کرد و افزود: الگوهای آبخیزداری بسیار خوبی توسط پژوهشکده حفاظت آبخیزداری آب و خاک این سازمان انجام‌ شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، نگاه راهبردی در انجام فعالیت‌های پژوهشکده را ضروری خواند و توجه به نقش‌آفرینی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در سطح ملی و پاسخگو بودن در قبال چالش‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور را مورد تاکید قرار داد.

وی با تاکید بر هماهنگی درون‌سازمانی و درون وزارتی برای مدیریت منابع طبیعی گفت: هماهنگی بخش اجرا و تحقیقات در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های منابع طبیعی کشور مثمرثمر خواهد بود.

خیام‌نکویی با اشاره به طبقه‌بندی وظایف موسسات و مراکز تحقیقاتی ملی سازمان تات، بر ضرورت احصا و تلاش در جهت رفع چالش‌ها و مشکلات جاری بخش کشاورزی تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر تشکیل شورای راهبردی در راستای همسویی تحقیقات با نیازهای بخش اجرا، گفت: مدیریت منابع طبیعی و اقدامات متناسب با آن به منظور اجرای طرح‌های الگویی در هر استان ضروری است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تنوع زیستی بالا با ۳۰۰ روز آفتابی در کشور گفت: ایران کشوری است که از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم آن را دارد و همزمان چهار اقلیم در ایران وجود دارد و این ظرفیت باعث می‌شود در کل سال تولیدات متنوعی در بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی افزود: تدابیر مبتنی بر مستندات علمی برای کاهش اثرات تغییر اقلیم و چالش‌های آب ضروری است.

خیام‌نکویی، امنیت زیستی را در گرو مشارکت مردم و آگاهی‌بخشی در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی برنامه‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری باید در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها باشد.

وی با تاکید بر ارتقای ضریب امنیت زیستی و غذایی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نیروهای استخدامی جدید و نخبگان سازمان تات می‌تواند در راستای حل مشکلات آبخیزداری منجر به نتایج سودمندی شود.

رییس سازمان تات، آینده‌پژوهی حوزه خاک را جز ارکان و برنامه‌های پژوهشکده حفاظت و آبخیزداری دانست و بر تعامل با مسوولان ملی و استانی در این خصوص تاکید کرد.

همکاری موسسه‌های تحقیقاتی برای اجرای طرح‌ها ضروری است

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات نیز در این مراسم با تاکید بر اولویت‌بندی مسایل پژوهشی گفت: همکاری مؤسسات مختلف در اجرای طرح‌های تحقیقاتی ضروری است و کارهای تحقیقاتی باید به صورت اشتراکی بین مؤسسات انجام شود.

جعفری با اشاره به این که آیین‌نامه ترفیع اعضای هیات‌ علمی نیز باید براساس اولویت‌های پژوهشی و حل مساله‌ها اعمال شود، افزود: گردآوری افراد باتجربه از طریق گزارش‌های تحلیلی نیز ضرورت دارد.

وی با اشاره به این که مشتری‌ یافته‌های تحقیقاتی آبخیزداری بخش دولتی است، خواستار تعیین تکلیف اراضی ایستگاه‌های پخش سیلاب بر آبخوان و تعیین مالکیت آنها شد.

جعفری همچنین به ضرورت عمق‌بخشی بر پروژه‌ها و برگزاری جلسات راهبردی بین منابع طبیعی و سازمان تات برای دستیابی به افزایش تعاملات در زمینه آبخیزداری تأکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید