Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

ایانا- اقتصاد: فسخ قراردادهای پیش‌فروش خودروهای وارداتی، قطعی و علت این فسخ قرارداد نیز ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است برخی خودروها قبل از ممنوعیت واردات، به گمرک وارد شده است که باید اجازه ترخیص به آن‌ها داده شود چرا که تصمیم خلق‌الساعه ممنوعیت واردات و بستن ثبت سفارشات باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری هم برای مشتریان و هم برای واردکنندگان خودرو شده ‌است.

فسخ قرارداد خودروهای وارداتی قطعی است

گلشن بابادی: خودروهای وارداتی که در خواب هم نمی‌دیدند دچار سرنوشت شوم ممنوعیت واردات شوند و با آنکه کیلومترها از خانه دور شدند  در گوشه و کنار گمرکات جا خوش کنند، حالا به یکی از خبرهای پرحاشیه‌ تبدیل شده‌اند و خبر فسخ قراردادهایشان هم این روزها بازار داغی دارد. مشتریان این خودروها که با توجه به پرداخت هزینه این خودروها و امضای قرارداد خرید، هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند به فکر پس گرفتن هزینه خوردوهای نرسیده‌شان هستند و از طرف دیگر شرکت‌های واردکننده نیز دچار سردرگمی شده‌اند چرا که تصمیم یک شبه ممنوعیت واردات خودرو کسب و کارشان را بر باد داده و حالا این واردکنندگان موظفند  پول خوردوها را به مشتریانشان بازگردانند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ارتباط با سرنوشت خودروهای وارداتی که برخی تنها ثبت سفارش شده‌اند و برخی پس از ورود به کشور روی دست کمرگات مانده‌اند به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «فسخ قراردادهای پیش‌فروش خودروهای وارداتی، قطعی و علت این فسخ قرارداد نیز ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است برخی خودروها قبل از ممنوعیت واردات، به گمرک وارد شده است که باید اجازه ترخیص به آن‌ها داده شود چرا که تصمیم خلق‌الساعه ممنوعیت واردات و بستن ثبت سفارشات باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری هم برای مشتریان و هم برای واردکنندگان خودرو شده ‌است.»

او در ادامه به شایعه‌ای که ممکن است در میان مردم  در ارتباط با شرکت‌های واردکننده خودرو بر سر زبان‌ها بیفتد، توضیح می‌دهد: «از هم اکنون احتمال اینکه حواشی در ارتباط با فسخ قراردادها اتفاق بیفتد و صحبت‌هایی مبنی بر اینکه واردکنندگان، خودروها را وارد کرده‌اند و قصد دارند به قیمت بیشتر بفروشند، شنیده شود، زیاد است. به همین علت باید پیشاپیش اعلام کنم سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند آمار گمرکات و میزان ورود و خروج خوردروها و میزان خودروهای تحویل داده شده به مشتریان و غیره را زیر نظر داشته باشند و تمام مراحل کار را تحت نظارت خود قراردهند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، حال صنعت خودرو را نگران‌کننده توصیف کرد و سه راه‌حل  برای خلاصی خودورهای وارداتی از شرایط پیش آمده را پیشنهاد کرد: «فعال‌سازی ثبت سفارشات انجام شده توسط شرکت هایی که پیش از ممنوعیت واردات، سفارش را ثبت کرده‌اند، اجازه خروج کلیه خودروهای موجود در گمرکات بدون محدودیت تاریخی و برداشتن ممنوعیت واردات خودرو؛ این مسائل می‌تواند شرایط پیش آمده را بهبود ببخشد و مشکلات واردکنندگان را حل کند.»

دادفر به هدف دولت از ممنوعیت واردات خودرو اشاره کرد و گفت: «هدف این است که از خارج شدن ارز جلوگیری شود ولی باید این نکته در نظر گرفته شود که باید هر چه سریع‌تر خودروهایی که در گمرکات مانده است ترخیص شود، واردکنندگان می‌توانند بدون خارج شدن ارز از کشور خودرو وارد کنند و به ارز دولت نیازی ندارند بهتر است دولت به واردکنندگان، توجه بیشتری کند.»

او همچنین هشدار داد: «ممکن است با ممنوعیت واردات و تحویل ندادن خودروها به مشتریان پرونده‌های قضایی زیادی توسط مشتریان تشکیل شود پس باید هرچه سریع‌تر خودروهای مانده در کمرگ به بازار وارد شود، البته مردم می‌توانند به شرکت ها بروند و پول‌شان را پس بگیرند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید