Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

ایانا- اقتصاد: ممنوعیت واردات خودروهای وارداتی گریبان‌گیر صنعت خودروسازی داخلی نیز خواهد شد و خودروهای داخلی وضعیت‌شان به مراتب بدتر از خودروهای وارداتی خواهد شد، چراکه خودروهای داخلی ما وابستگی مستقیم بین‌المللی دارند و همین امر باعث می‌شود که خودروساز داخلی با مشکلات جدی مواجه شود.

ممنوعیت واردات بازار داخلی‌ها را هم آشفته می‌کند

ممنوعیت خودروهای وارداتی علاوه بر تاثیری که بر بازار خودروهای خارجی می‌گذارد بر خرید و فروش خودروهای داخلی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در باره تاثیر ممنوعیت واردات خودرو به کشور به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «ممنوعیت واردات خودروهای وارداتی گریبان‌گیر صنعت خودروسازی داخلی نیز خواهد شد و خودروهای داخلی وضعیت‌شان به مراتب بدتر از خودروهای وارداتی خواهد شد، چراکه خودروهای داخلی ما وابستگی مستقیم بین‌المللی دارند و همین امر باعث می‌شود که خودروساز داخلی با مشکلات جدی مواجه شود.»

مهدی دادفر از عملکرد دولت تدبیر و امید در زمینه مواجه با مشکلات اقتصادی انتقاد کرد و گفت: «انتظار این رفتار با بخش خصوصی از دولت تدبیر و امید نمی‌رفت، ما 40 سال است که به انواع مختلف در تحریم هستیم. در حال حاضر بخش خصوصی می‌گوید ما می‌توانیم ماشین بیاوریم، در کنار ماشین، توانایی اینکه قطعه نیز وارد کنیم  و تحریم‌ها را دور بزنیم را داریم به علاوه اینکه نه ارز 4200تومانی می‌خواهیم و نه دلار 6 هزار تومانی، فقط اجازه دهید کسب و کارمان را داشته باشیم، در دولت‌های قبل عده‌ای از فعالان را برای دور زدن تحریم‌ها سرپانگه داشتند اما الان این اجازه را به بخش خصوصی نمی‌دهند و با ممنوعیت واردات خودرو دست بخش خصوصی را بسته‌اند.»

با توجه به  ابلاغیه وزیر صنعت به سازمان توسعه تجارت و در پی تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ثبت سفارش ۱۳۳۹ ردیف کالا ممنوع شده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از تاثیر این تصمیم بر شرایط اقتصادی کشور و صنعت خودروسازی، توضیح داد: «با توجه به مصوبه‌ای که ستاد اقتصاد مقاومتی صادر کرده، واردات خودرو ممنوع اعلام شده است البته ما در گذشته نیز شاهد چنین  اتفاقاتی در خصوص جلوگیری از واردات خودرو بوده‌ایم و این مسائل از سال 95 نیز وجود داشته و به اشکال مختلفی چون بستن ثبت سفارش، افزایش نرخ ارز‌، افزایش تعرفه‌ها و... خودش را نشان داده است، اما می‌توان گفت با اقدام اخیر شریان حیاتی واردات را به دلیل محدودیت‌های ارزی به کلی قطع کرده‌اند که نتیجه آثار این نوع اقدامات در بازار و در بحث تقاضا به وضوح دیده می‌شود. افزایش قیمت خودرو را که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم امروز از معنای  افزایش عبور کرده و به قیمت‌های نجومی و باورنکردنی رسیده است.»

دادفر در مورد  دو مسئله در ارتباط با ممنوعیت خودروهای وارداتی اعلام کرد: «همه ما به شرایط دولت و محدودیت‌های جدید و فضای جهانی واقف هستیم و این شرایط را درنظر داریم، اما مطلب مهم آن‌که، بیش از 15هزار دستگاه خودرو به دلایل مختلف در گمرک‌ها باقی مانده است و در حدود یک سال ونیم است که اموال و دارایی‌های مردم و تاجران این بخش از اقتصاد کشور؛ بلاتکلیف مانده، دولت می‌توانست حداقل برای این خودروها مجوز صادر کند تا این خودروها وارد بازار شود و از این طریق هم قیمت‌ها را کنترل کند و هم بتواند به  تقاضای بازار پاسخ دهد و به علاوه اینکه اموال و دارایی‌های تجار نیز این گونه از بین نمی‌رفت.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: «نکته دوم اینکه ما پیش از اتخاذ این تصمیم چهارشنبه هفته گذشته در کمیسیون تخصصی اقتصادی دولت حضور داشتیم و اعلام کردیم که ما، نه نیاز به ارز دولتی داریم و نه نیاز به ارز حاصل از صادرات، بلکه ما خودمان صاحبان سرمایه  در خارج از کشور هستیم و خودمان امکان ورود ارز را به کشور داریم اما نباید به این علت که ارز وجود ندارد کسب و کار ما را متوقف کنید چرا‌که کسب و کار و تجارت ما خود یکی از منابع ورودی ارز به کشور است، در جلسه کمسیون تخصصی صادرات این مسائل پذیرفته شد، اما در عین ناباوری دولت پس از چند روز مصوبه ممنوعیت را صادر کرد.»

او از برهم خوردن روابط با کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان در پی این تصمیم ابراز ناراحتی کرد و گفت: «طبق قانون به هر میزان که ثبت سفارش انجام گیرد، امکان پیش فروش 50درصد از آن میزان وجود دارد، در طی این مدت از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های نمایندگی اقدام به پیش فروش خودرو کرده‌اند که این ممنوعیت دو مشکل بزرگ را برای ما به وجود آورده است، اول تعهد نمایندگی‌ها به مردمی که خودرو پیش خرید کرده‌اند که با این اقدام کلا متوقف خواهد شد و مشکل دوم تعهدی که ما نسبت به شرکت‌های خارجی داریم که با این اقدام روابط ما برهم خواهد خورد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید