Iranian Agriculture News Agency

بانک مرکزی اعلام کرد:

سهم 10 درصدی کشاورزی از تولید ناخالص ملی

در بهار ۱۳۹۶، رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت تنها یک درصد بود

بانک مرکزی با انتشار نماگرهای اقتصادی سه‌ماهه سوم سال 1396، خبر از رشد 3.6 درصدی تولید ناخالص داخلی در این بازه زمانی داد. رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت تنها یک درصد بود و قیمت‌ها در آذرماه 96 نسبت به مدت مشابه سال 95 10 درصد افزایش داشت.

سهم 10 درصدی کشاورزی از تولید ناخالص ملی

به گزارش «خبرگزاری ایانا» به نقل از بانک مرکزی، جمعیت کشور تا پایان پاییز سال گذشته 80 میلیون و 900 هزار نفر بود که از این تعداد 60 میلیون و 300 هزار نفر شهرنشین و 20 میلیون و 600 هزار نفر روستایی هستند. نرخ رشد جمعیت کشور 1.3 درصد و تراکم آن 49.1 نفر در هر کیلومترمربع اعلام شد. از میان جمعیت کشور 26 میلیون و 500 هزار نفر فعال محسوب می‌شوند که به معنای آن است که این افراد یا شاغل هستند یا در جستجوی شغل. نرخ بیکاری 11.9 درصد اعلام شد که در میان جوانان 15 تا 29 ساله این نرخ به 25 درصد می‌رسد.

از سوی دیگر رشد نقدینگی 15.3 درصد بوده و سپرده‌های بخش غیردولتی نیز 16.2 درصد رشد کرد. بر این اساس عملکرد سه‌ماهه سوم سال ۹۶ به قیمت‌های جاری حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سه هزار و ۶۳۷ هزار میلیارد ریال، تشکیل سرمایه ثابت خالص ۶۹۷ هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی یک هزار و ۷۳۴ هزار میلیارد ریال و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی ۴۷۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

نرخ رشد متغیرهای پولی در آذرماه ۹۶ نسبت به پایان سال ۹۵ حکایت از رشد ۱۵.۳ درصدی دارد که پول ۶.۴ درصد، شبه‌پول ۱۶.۶ درصد و سپرده‌های بخش غیردولتی ۱۶.۲ درصد بوده است. وضعیت مالی دولت در این مدت حکایت از آن دارد که درآمدها به ۳۸۵.۴ هزار میلیارد ریال رسیده و پرداخت‌های هزینه‌ای رقم ۵۶۰.۳ هزار میلیارد ریال را تشکیل داده است.

در این میان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۹۳.۶ هزار میلیارد ریال، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۲۴ هزار میلیارد ریال و کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای ۲۰۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

از سه هزار و 637 هزار میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی کشور تا پایان آذرماه، سه هزار و 118 هزار میلیارد ریال آن بدون نفت بوده که 85.7 درصد از کل تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود. سهم نفت نیز 519 هزار میلیارد ریال بوده است. سهم بخش کشاورزی از این شاخص 366 هزار میلیارد ریال محاسبه شده که 10.1 درصد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود. بخش صنعت و معدن نیز 805 هزار میلیارد ریال، معادل 22.1 درصد تولید ناخالص داخلی را از آن خود کرده که سهم بخش صنعت و معدن 486 هزار میلیارد ریال و سهم بخش ساختمان 166 هزار میلیارد ریال بوده است. بخش خدمات همچنان بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی را داشته و بر اساس آمار بانک مرکزی این بخش با سهم 55.6 درصدی از کل تولید ناخالص داخلی موفق شده دو هزار و 23 هزار میلیارد ریال ارزش افزایی کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید