Iranian Agriculture News Agency

شیرزاد:

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از تشکیل اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان خبر داد.

اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان تشکیل می شود

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: با توجه به ساختار نظام های بهره برداری کشاورزی کشور و تسلط بهره برداری خانوادگی که عمدتاً نیروی کار آن را زنان تشکیل می دهند و به دلیل سهم ۴۳ درصدی زنان در نیروی کار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه، منطقی به نظر می رسد که تقاضا برای حضور فعال در عرصه های اقتصادی و اجتماعی از سوی آنان افزایش یابد.

وی ادامه داد: این موضوع، مسئولان و دست اندرکاران متولی امور زنان روستایی در حوزه های مختلف را به برنامه ریزی و تصمیم سازی برای توسعه فضای بهره مندی آنان از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و متعادل سازی توزیع منابع و فرصت های موجود در این حوزه ملزم ساخته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که در بین سه بخش اقتصادی کشور، بیشترین تعداد زنان مدیر و یا سرمایه گذار، در تعاونی ها حضور دارند، از قابلیت های گسترده این بخش برای پرورش استعدادهای نهفته زنان کشور یاد کرد و بیان داشت: بررسی روند فعالیت تعاونی های زنان در سطح کشور نشانگر آن است که عملکرد آنها با دستاوردهای مثبتی همراه بوده و این دستاوردها اغلب در تعاونی هایی بدست آمده که همت و مشارکت فعال اعضای طبق مفهوم واقعی تعاون وجود داشته است.

وی افزود: نمونه بارز، عینی و ساختارمند این مصادیق عضویت تعداد ۶۲ هزار نفر از زنان روستایی در قالب ۳۴۲ شرکت تعاونی روستایی زنان در پهنه جامعه روستایی و کشاورزی است که با اهداف انسجام اجتماعی، کشف و سازماندهی ایده های خلاق و کارآفرینی، زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سال ۱۳۷۲ تأسیس و همچنان در حال فعالیت است.

شیرزاد در تایید این موضوع به نمونه های موفق و کارآمد در حوزه تعاونی های روستایی زنان اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله در حوزه فعالیت های صنایع دستی و روستایی تعاونی های خراشاد و الزهرا واقع در استان خراسان جنوبی با احیاء هنر پارچه بافی سنتی و ثبت ملی این هنر در زمره ۱۰ کارآفرین برتر کشور قرار گرفتند. همچنین تعاونی روستایی زنان تلاشگران بجستان در استان خراسان رضوی با اخذ برند جهانی "وایپو" در روستای مرندیز، به عنوان اولین روستای ثبت شده در هنر فرشبافی در ایران در زمینه بافت فرش در ابعاد بزرگ و صادرات آن به کشورهای عربی، موفقیت چشمگیری داشته باشد.

به گفته وی، تعاونی روستایی زنان اندیمشک در استان خوزستان نیز با راه اندازی کارگاه قالی بافی وحمایت های نهادهای ملی در زمینه اشتغال حداکثری اعضاء به موفقیت دست یافت.

این مسوول ادامه داد: تعاونی روستایی زنان آفتابگردان در استان اصفهان در زمره نمونه های منتخب بخش کشاورزی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، توانست با ارائه عملکرد مطلوب در حوزه های مختلف از جمله اجرای پروژه های بوم گردی و گردشگری با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در زمینه راه اندازی کسب وکارهای نوین گام مؤثری در جهت اشتغال زنان ودختران روستایی و رونق اقتصادی روستاهای منطقه فراهم آورد.

وی افزود: همچنین در عرصه راه اندازی پروژه های اقتصادی تعداد ۱۱ طرح توسط تعاونی های روستایی زنان کشور با جذب حمایتهای بین المللی از جمله سفارت ژاپن و یونسکو با عنوان حمایت از طرح های کوچک زیست محیطی به میزان ۱۱۹۵۲ میلیون ریال، از سال ۱۳۸۲ تا کنون توانستند در ایجاد اشتغال اعضاء گامهای مؤثری را بردارند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که تعاونی های روستایی زنان به عنوان یک پایگاه اجتماعی و اقتصادی می توانند نقش بسزایی در ارتقای سطح زندگی و معیشت خانوار روستایی و تحقق اهداف توسعه داشته باشند، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و ویژگی های بیان شده در این تشکل ها و در راستای پذیرش اصل ایجاد فرصت های مساوی برای مشارکت این قشر از جامعه در تصمیم گیری ها، سازمان مرکزی تعاون روستایی درصدد است تا با فراهم آوردن ساختار اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان، از ظرفیت های بالفعل آنان در زنجیره های تأمین، تولید، ارزش، بازاریابی و بازاررسانی، محصولات کشاورزی بهره برداری کند.

وی تصریح کرد: بر اساس ظرفیت و توانمندی این شبکه و به استناد ظرفیت های قانونی موجود، ضروری است با تشکیل و راه اندازی اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان، جایگاه حقوقی زنان روستایی را در تصمیم سازی ها و برنامه ریزی های سطوح کلان تصمیم گیری ارتقاء بخشیده و از این طریق، تغییرات مثبت ساختاری و تشکیلاتی را جایگزین وضعیت موجود کرد.

شیرزاد اظهار داشت: یکی از اهداف و برنامه های تشکیل اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان علاوه بر تقویت و توسعه عملکردی شرکت های تعاونی شهرستانی و استانی، ارتقای توانمندی و حمایت بیش از پیش از این تعاونی ها در دسترسی به، اعتبارات، زیرساخت، تکنولوژی، آموزشی، و اطلاعات مربوط به بازار کار و تجارت است.

به گفته وی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در راستای بازمهندسی تعاونی های روستایی زنان و برای نقش آفرینی های مؤثرتر و همچنین تقویت عملکرد شبکه ای این تعاونی ها در نظر دارد از طریق ایجاد و ارتقاء ساختارها و فرایندهای لازم، بستر مناسب برای تشکیل اتحادیه های استانی و ملی با هدف واگذاری وظایف تصدی گری مرتبط با حوزه زنان روستایی وکشاورزی را به این اتحادیه ها در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه درباره اهداف تشکیل این اتحادیه اظهار داشت: از آنجایی که توجه به امر بازنگری و بروزسازی فرآیندگونه تعاونی های روستایی زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است، مناسب ترین شیوه برای طی طریق رشد و بالندگی این تعاونی ها، یکپارچه کردن برنامه های کلان اقتصادی و نیز ایجاد زمینه همسویی این تعاونی ها در سطح ملی است.

وی افزود: شکل گیری اتحادیه های استانی، منطقه ای و سراسری در حوزه تعاونی های روستایی زنان با تاکید بر نیاز واقعی این تعاونی ها و در راستای دستیابی آنان به جایگاه حقوقی در سطوح کلان برنامه ریزی و تصمیم گیری، از اهداف اساسی تشکیل اتحادیه ملی تعاونیهای روستایی زنان است.

شیرزاد با تاکید بر ضرورت بازنگری فرآیندهای جاری توسعه زنان روستایی و کشاورزی و در راستای شتاب بخشی به روند شبکه توسعه تعاونی های روستایی زنان، یادآور شد: ایجاد بستر برای تعامل بیشتر با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی، توان برنامه ریزی کلان و ملی در ابعاد مختلف آموزش، توانمندسازی، جذب و استحصال و تخصیص منابع و امکانات برای تقویت زیرساخت های مورد نیاز و تجمیع فعالیت های پراکنده در سطح تعاونی های روستایی زنان از دیگر اهداف سازمان در این زمینه است.

به گفته وی، از دیگر اهداف و ضروریات تشکیل اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان می توان به تقویت و توسعه جایگاه تعاونی های روستایی زنان بعنوان یک جایگاه حقوقی در جامعه روستایی، تقویت نقش تعاونیهای روستایی زنان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها در سطح ملی، برنامه پذیر نمودن تعاونی های روستایی زنان در اجرای پروژه های عملیاتی کلان، شبکه سازی وانسجام سیستمی فعالیت های کشاورزی و مشاغل خانگی و صنایع دستی و بومی، بازاریابی و بازاررسانی تولیدات و خدمات جمعی زنان روستایی (منطقه ای و فرامنطقه ای) توسط شبکه تعاونی های روستایی زنان و بهره گیری از تلفیق ایده ها و نوآوری های اعضا و استعداد های جغرافیایی مناطق اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید