Iranian Agriculture News Agency

تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد؛

عراق، مقصد طلایی برای صادرات محصولات کشاورزی

وابستگی عراق برای تامین غذا به واردات، فرصتی مناسب برای بالا بردن تراز تجاری ایران ایجاد کرده است.

عراق، مقصد طلایی برای صادرات محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، طبق آمارهای وزارت برنامه‌ریزی عراق در فوریه 2022، جمعیت این کشور سالانه از 900 هزار تا یک میلیون نفر در حال افزایش است و دولت عراق به دلیل شرایط فرهنگی و قبیله‌ای این کشور قادر به کنترل جمعیت نیست. این آمار حاکی از افزایش نیاز روزافزون عراق به محصولات غذایی است.

عراق کشوری به وسعت 438 هزار کیلومتر مربع است که 9.5 میلیون هکتار اراضی قابل کشت بالقوه دارد (در حدود 22 درصد اراضی کل کشور عراق) اما سهم تولید ناخالص این کشور فقط چهار درصد است و از آنجا که سالانه جمعیت عراق رشد 2.5 تا سه درصدی دارد، نیاز کشور به مواد غذایی در سال‌های آینده دو برابر خواهد شد.

وابستگی عراق برای تامین غذا به واردات، ارز‌‌آوری یک میلیارد و 613 میلیون دلاری برای ایران داشته است

کشور عراق به دلیل کاهش میزان بارندگی در سال‌های اخیر، شور شدن خاک و کاهش بازدهی زمین‌های زیر‌کشت، قدرت تولید فراوان و ارزان محصولات کشاورزی خود را از دست داده؛ به گونه‌ای که محصولات تولیدی عراق از محصولات وارداتی بسیار گران‌تر تمام می‌شود و این مسئله برای کشور عراق بحران غذایی ایجاد کرده است.

به همین دلیل عراق هر روز بیشتر به واردات مواد غذایی وابسته می‌شود و این موضوع فرصتی طلایی برای ایران ایجاد کرده تا به واسطه صادرات محصولات غذایی به عراق ارز‌آوری داشته باشد و تراز تجاری کشور را افزایش دهد.

در سال گذشته (1401) 31 درصد سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به کشور عراق بوده که معادل ارزآوری یک میلیارد و 613 میلیون دلاری برای کشور است.

گندم، 75درصد تولید کشاورزی عراق را تشکیل می‌دهد 

در حال حاضر بخش عمده‌ی تولیدات کشاورزی عراق مربوط به تولید گندم است که 70 درصد آن از طریق آبیاری و 30 درصد آن دیم است، اما به دلیل فرسودگی و ناکارآمدی کارخانه‌ها همچنین بالا بودن هزینه‌های تولید در عراق آرد‌ گندم بسیار بی کیفیت و گران است به همین دلیل آرد گندم دومین محصول وارداتی بزرگ در عراق محسوب می‌شود.

تولید گندم در عراق

عراق با وجود تولید  سه و نیم میلیون تنی گندم در سال گذشته، نیازمند واردات بیش از یک میلیون تن گندم است و از آنجایی که ایران در مسیر خودکفایی گندم قدم برداشته است فرصت مناسبی ست تا از این طریق برای کشور ارزآوری داشته باشد.

صادرات 273 میلیون دلاری محصولات لبنی ایران به عراق در 9 ماهه اخیر(1402)

کشور عراق در سال 2003 زیرساخت‌های بخش لبنی خود را در نواحی مرکزی، جنوبی، شمالی و کردستان عراق از دست داد، همچنین تسلط سه ساله داعش بر عراق در سال‌های 2014 تا 2017 باعث نابودی 40 درصد  ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری این کشور شد.

به همین دلیل برای کمبود نهاده‌های دامی و ضعف خدمات دامپزشکی همچنین کمبود واکسن‌های دامی، در تامین گوشت و لبنیات با بحران تولید مواجه شد و همین مسئله فرصت صادرات مناسبی را برای ایران ایجاد کرد و ایران در 9 ماهه اخیر امسال موفق شد از صادرات لبنیات ایران به عراق 273 میلیون تن ارزآوری داشته باشد.

بازار عراق تنها 10 درصد نیاز داخلی خود را می‌تواند تامین کند و 90 درصد دیگر را از طریق واردات فراهم می‌کند، همچنین برآورد می‌شود که متوسط مصرف سرانه‌ی لبنیات در عراق از 60 لیتر در سال 2023 به بیش از 90 لیتر در سال 2025 برسد.

لبنیات عراق

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید