Iranian Agriculture News Agency

در سایه حمایت بخش بازرگانی وزارت جهادکشاورزی رخ داد؛

توسعه 50 درصدی صادرات آبزیان در شش‌ماهه نخست سال‌جاری

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: در شش‌ماهه نخست سال‌جاری(1402) صادرات آبزیان حدود 50 درصد افزایش ارزشی و 20 درصد افزایش وزنی داشته است.

توسعه 50 درصدی صادرات آبزیان در شش‌ماهه نخست سال‌جاری

علی اکبر خدایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سه عامل مهم در توسعه صادرات وجود دارد که در مجموع به رشد و پیشرفت تجارت کشور کمک می‌کند. اولین عامل وجود محصول صادراتی در کشور است که در اثر رونق تولید داخل حاصل می‌شود و صنعت آبزیان در این زمینه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت رشد خوبی داشته است و اکنون محصول صادراتی آبزیان به وفور در کشور وجود دارد.

وی افزود: عامل دوم در توسعه صادرات کیفیت، نوع بسته‌بندی و رعایت استاندارد های بین‌المللی است که در این زمینه صنعت آبزیان موفق عمل کرده است و سال‌هاست کد آیسیک (سیستم بین المللی استاندارد)  را دریافت کرده است این در حالی‌ست که سایر کشورها در منطقه ما فاقد این امتیاز هستند که نشان دهنده رعایت استانداردهای بینالمللی توسط فعالان صنعت آبزیان کشور است.

خدایی با بیان اینکه عامل سوم بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: عامل سوم امضای توافق نامه‌های بینالمللی است که بخش بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در دوره اخیر نقش بسیار موثری در آن داشته است که افزایش صادرات را نیز به همراه داشته است به عنوان مثال، در گذشته صادرات آبزیان به چین به دلیل اینکه تفاهم نامه "قرنطینه دامی" بین دوکشوروجود نداشت، غیرمستقیم بود اما اکنون به دلیل بهبود روابط سیاسی ما با روسیه و چین و امضای تفاهم‌نامه های بسیار اعم از تفاهمنامه قرنطینه دامی بین ایران و چین، صادرات آبزیان و سایر محصولات آسان شده است و این امر منجر به پیشرفت صادرات شده است که همه این موضوعات مدیون زحمات بخش بازرگانی وزارت جهادکشاورزی است.

اهمیت به بخش خصوصی در دوره اخیر بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: در  دولت قبلی به بخش خصوصی کمتر اهمیت داده می‌شد اما در  دولت سیزدهم وزارت جهادکشاورزی به بخش خصوصی ارزش داده و این کار موجب امیدواری بیشتر فعالان بخش خصوصی تولید آبزیان کشور شده است.

وی بیان کرد: در دوره اخیر تعداد شرکتهایی که برای صادرات به روسیه و چین مجوز پیدا کردند بیشتر شده است که ناشی از اقدامات موثر قائم مقام محترم وزیر جهادکشاورزی در امورتجارت و تنظیم بازار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید