Iranian Agriculture News Agency

طبق آمار گمرک:

ارزآوری 137 میلیون دلاری صادرات پسته در 6 ماه نخست امسال

صادرات پسته در ۶ ماهه سال جاری به رقم ۱۳۷ میلیون دلار رسید که حاکی از سه درصد افزایش صادرات این محصول بوده است.

ارزآوری 137 میلیون دلاری صادرات پسته در 6 ماه نخست امسال

به گزارش خبرنگار ایانا بر اساس آمار گمرک، در 6 ماهه نخست امسال میزان صادرات پسته 20 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش در وزن داشته است.

طبق این گزارش، بیشترین میزان صادرات به بازارهای فدراسیون روسیه با 28 میلیون دلار، آلمان با 13.1 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 13 میلیون دلار، هند با 12.8 میلیون دلار و قرقیزستان با 12.5 میلیون دلار بوده است.

آمارها حاکی از آن است که، 11 درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی و 57 صدم درصد ارزش کل صادرات غیر نفتی در 6 ماهه سال جاری به صادرات پسته اختصاص داشت.

 از آنجایی که  بالا رفتن میزان صادرات پسته حاکی از افزایش تولید این محصول در داخل کشوراست، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی داریوش سالم‌پور میزان تولید پسته در سال جاری را ۳۹۰ هزار تن برآورد کرد و افزود: بخشی زیادی از پسته‌های تولید شده در کشور فرآوری و در انبارهای استاندارد نگهداری و به تدریج وارد بازارهای داخلی و صادراتی می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به علت شرایط خوب جوی و پیگیری‌های موثر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در سطح ستاد و استان‌ها و همچنین اقدامات انجام شده توسط باغداران در زمینه کاهش خسارات محیطی همچون پیش‌آگاهی و هشدارهای به موقع هواشناسی و عملیات به‌باغی برای جلوگیری از خسارات سرمازدگی دیررس بهاره، قطب‌های تولیدی پسته کمترین آسیب و خسارت را داشتند و از این رو تولید پسته کشور با رشد معنی‌داری نسبت به دو سال گذشته، همراه بوده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی تولید پسته در سال گذشته را کمتر از ۲۲۰ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته بخش‌های زیادی از باغات پسته در استان‌های کرمان، فارس و یزد دچار سرمازدگی و تنش‌های بهاره شدند که روی تولید اثر گذاشت.

سالم‌پور با بیان این که متوسط عملکرد تولید پسته خشک در باغات ایران ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، گفت: باغداران عمده و نمونه، عملکرد بیشتری در تولید پسته خشک دارند.

وی توضیح داد: باغات پسته کشور به دلیل ارزش افزوده این محصول در میان سایر باغات از نظر استفاده از فناوری‌ها و انتقال دستاوردهای تحقیقاتی، سرآمد هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید