Iranian Agriculture News Agency

پرداخت پنج هزار و 600 میلیار تومان غرامت توسط بیمه کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۰

مدیر امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد: پنج هزار و 600 میلیار تومان غرامت توسط بیمه کشاورزی در تمام زیر بخش‌های بیمه‌ای سال گذشته پرداخت شده است.

پرداخت  پنج هزار و 600 میلیار تومان غرامت توسط بیمه کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۰

به گزارش  خبرنگار ایانا، در نسشت خبری صندوق بیمه کشاورزی که با هدف معرفی سیاست‌ها ، برنامه‌ها و راهبرد‌های بیمه کشاورزی در آغاز سال زراعی  1403 -1402 قدرت الله نوری بیان کرد: ضمن تبریک هفته دفاع مقدس  و به تولیدگنندگان عرصه امنیت غذایی کشور خداقوت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید امسال 10 میلیون و 300 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد که این نشان دهنده سرعت ما برای رسیدن به خودکفایی در عرصه‌ی گندم است و ما صندوق بیمه را هم در این رکوردشکنی تولید و خرید گندم سهیم می‌دانیم زیرا ما هم حافظ و حمایت‌کننده تولید در بخش کشاورزی هستیم.

نوری افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در سال جاری بارندگی‌های خوبی دیده شده و سال پر بارشی را خواهیم داشت که موجب خوشحالی همه تولیدکنندگان و کشاورزان خواهد شد.

وی ادامه داد: صندوق بیمه کشاورزی نهادی برخواسته از جمهوری اسلامی است که از همان ابتدای فعالیت خود حامی کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی بوده است و کار خود از ابتدا با بیمه دو محصول کشاورزی آغاز کرد و اکنون 156 محصول را پوشش بیمه‌ای می‌دهیم.

نوری اضافه کرد: بخش کشاورزی یکی از پرمخاطره‌ترین بخش‌های کشور است و این مسئله اهمیت وجود بیمه کشاورزی را بیش از پیش  می‌رساند.

تفاوت بیمه کشاورزی با سایر بیمه‌ها

وی گفت: در سایر بیمه‌ها حق بیمه 100 درصد توسط بیمه‌گذار پرداخت می‌شود اما در بیمه کشاورزی در حالی که در بیمه کشاورزی بیش از 65 درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از 35 درصد آن توسط کشاورز پرداخت خواهد شد تا کشاورزان کشور بتوانند از این ظرفیت بیمه کشاورزی استفاده کنند.

نوری خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط جوی ناپایدار و بالا بودن احتمال خسارت محصولات کشاورزی این تفاوت بین بیمه کشاورزی با سایر بیمه‌های کشور دیده می‌شود که هیچ پیش‌بینی دقیقی برای میزان خسارت را نمی‌توان در نظر گرفت به این صورت که به‌عنوان مثال ممکن یک شب در اثر سرما‌زدگی محصول 20 استان کشور از بین  برود.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که وجود بیمه کشاورزی الزامی است با این حال هنوز نقش بیمه کشاورزی آن‌گونه که باید جا نیوفتاده است و این باید برطرف شود.

حق بیمه بر اساس تعهدات صندوق تعیین می‌شود

نوری یادآور شد: بر اساس سیاست‌های صندوق بیمه کشاورزی، از ابتدای هر سال برنامه‌های صندوق تدوین می‌شود و یکی از برنامه مهم که تدوین می‌شود نگرش به تعرفه‌ها و طرح‌های بیمه‌ای است که بسیار مورد توجه کشاورزان است و ما باید هرساله با توجه به افزایش رضایت‌مندی تولیدکنندگان این برنامه را طراحی کنیم.

وی گفت: صندوق بیمه حق بیمه‌ها را براساس تعهدات خود تعیین می‌کند و تعهدات ما بر اساس ارزش موضوع و محصولی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان سیاست‌گذار بخش کشاورزی در صندوق بیمه اتفاق می‌افتد.

نوری تاکید کرد: در سال زراعی جدید ما روش‌ها و مدل‌های متفاوتی را به جهت رسیدن به اهداف تعیین شده صندوق، در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: در سال زراعی جدید ما تعاملات بسیار خوبی را با تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان‌های ذی‌ربط داشتیم از جمله سازمان امور عشایر کشور، اتحادیه‌های زیر بخش دامداری کشور، سازمان دامپزشکی و... داشتیم تا بتوانیم حداکثر کارایی و بهره‌وری را در بخش بیمه کشاورزی براساس نیاز کشاورزان تامین کنیم بر همین اساس باید تغییراتی را در سیاست‌های کلی صندوق ایجاد می‌کردیم.

نوری گفت.: طرح‌های جدیدی مثل طرح بیمه عوامل تولید، امسال اجرایی خواهد شد و هدف از این کار این است که مطلوبیت از جهت حق بیمه برای بیمه‌گذاران ایجاد شود و از دیگر طرح‌های جدید می‌توان به بیمه سرمایه، بیمه تجهیزات و تاسیسات سر چاهی و آبیاری تحت فشار بیمه سرمایه در خصوص تسهیلات بانکی اشاره کرد.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که امسال اجرایی خواهد شد حذف حق بیمه از سال‌های فاجعه بار هست تا بتوانیم باری را از دوش بیمه‌گذار در بحران‌های شدید برداریم.

استفاده از دانش متخصصان بیمه تجاری در بیمه کشاورزی

نوری بیان کرد: دو ابر طرحی که در وزارت جهاد کشاورزی در طی چند سال اخیر انجام شده این است که طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری ستاد امام و صندوق بیمه کشاورزی شروع شد که این دستاورد بزرگی است و امسال برای اجرای این طرح  نزدیک به هزار میلیارد تومان غرامت پیش‌بینی شده است و این طرح مورد تایید مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی ادامه داد: از خصوصیات این طرح، صندوق بیمه تا آنجا که توانسته است حق بیمه دولت را افزایش داده است و همچنین به غیر از دولت ، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد فرمان امام هم در این بخش 15 درصد سهم  حق بیمه پرداخت می‌کنند و در این طرح حق بیمه کشاورز فقط 15 درصد خواهد بود  که ما به این طرح افتخار می‌کنیم

نوری تصریح کرد: هر کشاورزی که می‌خواهد طرح جهش تولید دیمزارها را اجرایی کند باید بیمه کشاورزی را هم پرداخت کند.  

وی ادامه داد: ابر طرح دوم وزارت جهاد کشاورزی، کشت قراردادی است که در این طرح هم بیمه کشاورزی فراگیر است و از مزایای آن در ابتدا ما 20 درصد تخفیف برای حق بیمه کشاورز قائل شدیم و مورد بعد حق بیمه را در این طرح در ابتدای بیمه گری از کشاورز دریافت نمی‌کنیم. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید