Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان اعلام کرد:

افزایش 28 درصدی خرید تضمینی گندم در استان خوزستان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان گفت: ما تا کنون یک میلیون و 718 هزار تن گندم خریداری کرده‌ایم. در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش 28 درصدی خرید تضمینی گندم بودیم.

افزایش 28 درصدی خرید تضمینی گندم در استان خوزستان

امید جهان نژادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: امسال با توجه به افزایش بارندگی، استان خوزستان برای کشت گندم دیم شرایط مطلوبی داشته است و حدود 170 هزار هکتار در استان خوزستان، کشت گندم دیم داشته‌ایم. امسال با میانگین دو تن از آن برداشت کردیم.

وی افزود: یکی از دلایل تولید انبوه سال به سال گندم در استان خوزستان، اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری است. با اجرای این طرح سالانه به سطح زیر کشت استان خوزستان اضافه می‌شود. به این معنی که زمین را تسطیح کرده و آماده می‌کنند و به سطح زیر کشت اضافه می‌شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان گفت: از طرفی اقدامات آموزشی مناسب سازمان جهاد کشاورزی امسال برای کشاورزان بسیار مفید بوده است. از دیگر علل تولید انبوه گندم در استان خوزستان تبدیل شدن کشاورزی از حالت سنتی به سمت مدرن و علمی است که باعث رشد تولید در سطح زیر کشت، سم‌پاشی، بذور و... است.

جهان نژادیان گفت: مبالغ خرید تضمینی از طریق مرکز به کشاورزان پرداخت می‌شود. تاکنون 20 هزار میلیار تومان برای خرید گندم پرداخت کردیم و مابه‌التفاوت قیمت خرید را هنوز پرداخت نکرده‌ایم. ما گندم را 11 هزار و 500 تومان خریداری کردیم و قیمت نهایی گندم به ازای هر کیلوگرم 15 هزار تومان است.

وی بیان کرد: ما از 20 فروردین وارد خرید تضمینی گندم شده‌ایم و تقریبا چهار ماه از آغاز زمان خرید گذشته است. متاسفانه هنوز پول گندم به صورت کامل به حساب کشاورزان واریز نشده است و کشاورزان در این زمینه نگران و ناراحت هستند. باید تلاش شود وجوه کشاورزان زود پرداخت شود. همان‌طور که رئیس جمهور و وزیر قول می‌دهند که ظرف 24 یا 48 ساعت یا یک هفته وجود کشاورزان واریز می‌شود، باید این وجوه را واریز کنند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان بیان کرد: فرآیند خرید تضمینی گندم یک فرایند چهل روزه است و ما خوشبختانه  در طی 30 روز حجم بالایی از خرید گندم را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات خرید تضمینی گندم، تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان است. تاخیر در پرداخت موجب شده تا کشاورزان نسبت به کشت بیشتر محصول نگران و دلسرد شوند. 

وی در پاسخ سوال خبرنگار ایانا در ارتباط با خرید کلزا گفت: امسال 30 هزار و 775 تن خرید کلزا به قیمت 650 میلیار تومان خریداری کرده‌ایم. قیمت این میزان کلزا 600 میلیارد تومان بود که که همه مبلغ آن را به کشاورز پرداخت کرده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید