Iranian Agriculture News Agency

سوداگری و فرار مرغ از بازار اصفهان

فروش مرغ با شماره ملی، اقدامی برای حمایت از مصرف کننده و جلوگیری از سوداگری در بازار مرغ است

سوداگری و فرار مرغ از بازار اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه فروش مرغ با شماره ملی، اقدامی برای حمایت از مصرف کننده و جلوگیری از سوداگری در بازار مرغ است، گفت: چه بخواهیم، چه نخواهیم، شاهد جابجایی و فرار مرغ بین استان ها هستیم، بنابراین هر چه تلاش کنیم گوشت مرغ به اندازه نیاز بازار باشد، اما نمی توان تضمین کرد که افراد سودجو مرغ را به سایر استان ها نبرند.

حسین ایراندوست در خصوص کمبود مرغ در بازار اصفهان، اظهار کرد: همواره به دلیل تفاوت قیمت بین گوشت مرغ با سایر فراورده های پروتئینی همچون ماهی و گوشت قرمز، اقبال مردم برای مصرف این محصول بیشتر شده و این اختلاف قیمت به نوعی کار را برای تنظیم بازار دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه استان اصفهان تا به امروز توانسته متناسب با نیاز خود مرغ تولید کند، افزود: زمانی که گوشت مرغ استانی ارزان تر از دیگر شهرها باشد، چه بخواهیم، چه نخواهیم، شاهد جابجایی مرغ بین استان ها هستیم و به نوعی ممکن است فرار گوشت مرغ داشته باشیم، بنابراین هر چه تلاش کنیم گوشت مرغ به اندازه نیاز بازار باشد، اما نمی توان تضمین کرد که افراد سودجو مرغ را به سایر استان ها نبرند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به سوداگری در بازار مرغ، گفت: اگر قرار باشد گوشت مرغ بین شهرستان ها و استان ها جابجا شود، باید با مجوز دامپزشکی باشد و اکنون نیز مجوز رسمی برای خروج مرغ نداده ایم، اما با توجه به تفاوت قیمت مرغ بین برخی استان ها ممکن است از مبادی غیررسمی جابجایی گوشت مرغ انجام شود.

وی همچنین با اشاره به تفاوت قیمت بین مرغ قطعه بندی شده و مرغ گرم و کامل، گفت: اگرچه تلاش بر ورود مرغ کامل به مغازه ها است، اما ممکن است برخی افراد سودجو مرغ را بعد از قطعه بندی در مغازه ها عرضه کنند، بنابراین سازمان صمت برای تنظیم بازار، ناگزیر به عرضه مرغ در سامانه رهتاب و نه با کارت ملی برای مدیریت بازار مصرف و جلوگیری از سوداگری در بازار مرغ شده است.

ایراندوست درباره دلیل گرفتن شماره ملی برای خرید مرغ در برخی مراکز فروش و مغازه ها، گفت: این کار برای مدیریت بازار مصرف انجام می شود، اما باید توجه داشت اگرچه سرانه مصرف مرغ هر فرد در سال ۳۲ کیلوگرم است، اما در فرایند توزیع مرغ از طریق رهتاب و یا اخذ شماره ملی، هر فرد بالغ می تواند هفته ای ۶ کیلوگرم مرغ خرید کند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر سن اعضای خانواده ای چهار نفره بالای ۲۰ سال باشد، این خانواده در هفته سهمیه خرید ۲۴ کیلوگرم گوشت مرغ را دارند که در ماه حدود ۱۰۰ کیلوگرم می شود، در حالیکه سرانه مصرف مرغ این تعداد نفر ۱۲۰ کیلوگرم است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه ممنوعیت و محدودیتی برای خرید مرغ در بازار ایجاد نشده است، گفت: هدف ما ساماندهی و نظم بخشی به بازار است که گوشت مرغ به دست تمام مصرف کنندگان در بازار برسد.

وی تصریح کرد: فروش مرغ با شماره ملی، اقدامی برای حمایت از مصرف کننده و جلوگیری از سوداگری در بازار مرغ است.

ایراندوست درباره وجود مرغ دو نرخی در بازار اصفهان نیز، گفت: مرغ دو نرخی اصلا نباید در اصفهان عرضه شود، چراکه مرغ زنده استان با قیمت مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان تحویل کشتارگاه ها و از آنجا با نرخ ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان تحویل مرغ فروشی ها داده می شود که قیمت آن برای مصرف کننده ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان است در این شرایط باید دید چه دلیلی برای عرضه مرغ دو نرخی در بازار وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه خرید مرغ با شماره ملی در شأن مردم نیست، اظهار کرد: اگر مردم بخواهند مرغ را با قیمت مصوب خریداری کنند، ناچار به این کار هستند، همان گونه که بنزین را به صورت یارانه ای با کارت بنزین خریداری می کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مردم اگر بخواهند مرغ را با قیمت مصوب خریداری کنند یا باید این محصول را با کارت رهتاب و یا از طریق شماره ملی تهیه کنند و اگر برای خریداری قیمت مرغ اهمیتی نداشته باشد، می تواند با هر نرخی مرغ قطعه بندی را خریداری کند.

وی با یادآوری اینکه فروش مرغ در حیطه اختیار سازمان جهاد کشاورزی نیست و جزو وظایف سازمان صمت است، گفت: روزانه به طور میانگین ۵۵۰ تن مرغ زنده در استان کشتار می شود، درحالیکه در شرایط واقعی نیاز استان کمتر از ۴۰۰ تن مرغ است.

ایراندوست یادآور شد: استان اصفهان از لحاظ جوجه ریزی و تامین مرغ هیچ محدودیتی ندارد و برای جلوگیری در بازار سوداگری سازمان صمت از سامانه رهتاب برای فروش مرغ کمک گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید