Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل تصریح کرد:

سلامت و پرمحصولی سیب زمینی کاران در گرو استفاده از بذور بومی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل، گفت: سیب زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک نقش تعیین کننده ای در اقتصاد این استان دارد.

سلامت و پرمحصولی سیب زمینی کاران در گرو استفاده از بذور بومی

 به گزارش خبرنگار ایانا در  استان اردبیل ، علی حسین احدی عالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل با بیان این مطلب گفت: سیب زمینی یکی از محصولات عمده تولیدی این شهرستان بوده و وجود اراضی حاصلخیز و مستعد و آب و هوای مناسب موجب شده تا شهرستان اردبیل از قطب های مهم تولید سیب زمینی کشور محسوب شود .

وی افزود: نظر به اینکه سیب زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک نقش تعیین کننده ای در اقتصاد استان دارد و با توجه به اینکه در بین محصولات کشاورزی ویژگی خاصی دارد از جمله بیماری های ویروسی ، باکتریایی و نماتودها سلامت بذر آن را تهدید می کند ، فلذا بذر سیب زمینی اهمیت بالایی داشته  و در کیفیت و کمیت محصول تولیدی بسیار موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: سالانه نزدیک به 50 هزار تن بذر سیب زمینی از استان های همجوار با صرف هزینه های هنگفت توسط کشاورزان جهت کشت به این شهرستان وارد می شود و عدم توجه به وضعیت سالم و استاندارد بودن بذور تهیه شده و معیوب بودن بذور وارد شده موجب انتقال انواع آفات و بیماری ها نظیر بید سیب زمینی که از استان همدان به این شهرستان وارد شده و خسارت های زیادی سالانه متوجه کشاورزان سیب زمینی کار می گردد.

وی گفت: با توجه به اینکه کشت سیب زمینی هزینه بالایی دارد و برای هر هکتار حدود 3 تن بذر نیاز است فلذا لازم است در انتخاب بذر دقت بسیار صورت گیرد و از سوی دیگر سیب زمینی پتانسیل تولید بالایی دارد به شرطی که کشاورزان از نهاده های با کیفیت مخصوصا بذور با کیفیت گواهی شده استفاده نمایند که در این صورت می توان میزان عملکرد محصول را تا 110 تن در هکتار نیز بالا برد.

احدی عالی درادامه به کشاورزان سیب زمینی کار توصیه اکید نمود که امسال بذر مورد نیاز خود را جهت کشت ، از بذور سیب زمینی سالم ، گواهی شده و مرغوب تولید کشاورزان خبره و باتجربه دشت اردبیل تامین نمایند و اینکار ضمن دسترسی آسان و اطمینان از تهیه بذور سالم و گواهی شده درکاهش هزینه های تولید نیز بسیار موثر است .

وی همچنین به وجود 3 شرکت فعال تولید کننده عمده مینی تیوبر سیب زمینی در شهرستان اردبیل با تولید بیش از 3 میلیون عدد مینی تیوبر اشاره کرد و افزود: مینی تیوبرها عاری از هر گونه آلودگی و ویروس بوده و از لحاظ طبقه بندی در استانداردهای بسیار مناسب قرار دارند و کلاس های اول و دوم این نوع از بذرها در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و کشاورزان سیب زمینی کار می توانند با تهیه و کشت آن از یک منبع بذری سالم و مطمئن برخوردار شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید