Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور خبر داد :

ارقام ونژادها و ژنوتیپهای مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل اجرا می شود

شکر اله حاجی وند در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور دارای هفت پژوهشکده چای ، پسته ، گل و گیاهان زینتی ؛ خرمای گرمسیری ، مرکبات ومیوه های نیمه گرمسیری ، و سبزی و صیفی می باشد .

ارقام ونژادها و ژنوتیپهای مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل اجرا می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین مولفه ها و فاکتورهایی که تولیدات باغبانی استان را به مخاطره می اندازد و همیشه موجبات نگرانی تولید کنندگان و بهره برداران و دست اندرکاران بخش باغبانی را فراهم می نمایند سرمازدگی درختان میوه و عموماً تنش های زنده و غیره زنده است به همین دلیل موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ارقام ونژادها و ژنوتیپهایی را به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت تا مناسبت ترین ارقام که مقاوم به شرایط آب  وهوایی منطقه بوده و سازگاری خوبی از خود نشان دهند در استان ترویج داده شوند .

حاجی وند تصریح کرد: ایستگاه تحقیقات باغبانی مشکین شهر دارای ژنوتیپ های ارزشمندی ازدرختان میوه است که قطعا با تجهیز این موسسه و رفع مشکلات آن سعی خواهیم کرد مسائل و مشکلات پیش روی آن را حل و فصل نمائیم .

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: کشت و صنعت مغان طرح احداث  باغات در سطح 3005 هکتار را در دست اجرا دارد که به لحاظ داشتن متخصصین و کارشناسان مجرب قطعا ً تمامی اصول فنی و لازم را مراحل کاشت با برداشت محصولات سردرختی به بهترین نحو ممکن انجام خواهند داد .

نیکشاد افزود: هماهنگی های لازم به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است تا اعتبارات لازم برای گسترش سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در باغات استان به اجرا در آید .

وی ادامه داد : در اراضی پایاب سد خداآفرین 6000 هکتار از اراضی به توسعه باغات اختصاص داده شده است

در حال حاضر 500 هکتار از این سطح باغات در این منطقه به اجرا در آمده است .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود گفت: خسارت هایی که هرساله باغات استان از سرما زدگی می بییند بسیار در سطح بالااست به گونه ای که در سال گذشته در اثر سرمازدگی 700 میلیارد تومان به باغات استان خسارت وارد شد انتظاری که از موسسه باغبانی کشور داریم این است که با استفاده از توان تخصصی کارشناسان و پژوهشگران و محققین راهکار مناسبی برای رفع این معضل اساسی اتخاذ نمایند .

لازم به توضیح است که استان اردبیل با داشتن 39700 هکتار و داشتن1.24 درصد از باغات کل کشور و داشتن رتبه 28 در بین استانهای کشور و با تولید 389 هزار تن انواع محصولات سردرختی با دارا بودن میزان  سهم 1.45 درصدی از کل میزان تولیدکشور ، رتبه 22 تولید با غ­های کشور را دارد. سطح بارور محصولات باغبانی استان29640 هکتار بوده است که به ترتیب میوه­های دانه دار 11886 هکتار، میوه­های هسته دار 14775 هکتار، میوه های دانه ریز 2380 هکتار، میوه های خشک 5385 هکتار و میوه­های نیمه گرمسیری 794 هکتار بوده است. در بین محصولات مذکور  سیب با 37 درصد بیشترین و سایر بترتیب هلو 3/11 درصد، گردو 1/10 درصد، شلیل 1/8 درصد، انگور 5/7 ، آلو 5/7 درصد، گیلاس 4/5 درصد و آلبالو 4 درصد مهمترین ارقام مورد کاشت در استان را تشکیل میدهد؛ یعنی 64 درصد از سطح برداشت بارور محصولات باغبانی متعلق به 7 محصول مزبور میباشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید