Iranian Agriculture News Agency

براساس مطالعات پژوهشگران

طبق یافته های محققان، خوردن بادام به طور منظم می تواند به افزایش سطح کلسترول HDL کمک کند و همزمان روشی را که توسط آن، کلسترول را از بدن پاک می کند بهبود بخشد.

بادام می تواند به افزایش پاک سازی کننده های کلسترول کمک کند

طبق یافته های محققان، خوردن بادام به طور منظم می تواند به افزایش سطح کلسترول HDL کمک کند و همزمان روشی را که توسط آن، کلسترول را از بدن پاک می کند بهبود بخشد.

به گزارش ایانا از سایت یوراکلرک، در یک مطالعه، پژوهشگران سطح و عملکرد لیپو پروتئین با چگالی بالا( کلسترول HDL ) را در افرادی که هر روز بادام مصرف می کردند با سطح HDL و عملکرد همان گروه زمانی که به جای بادام مافین می خوردند با هم مقایسه کردند. این پژوهشگران دریافتند که زمانی که مشارکت کنندگان در رژیم بادام بودند، سطح HDL آنها و عملکرد آن بهبود یافت.

پنی کریس-اترتون، استاد برجسته علوم تغذیه در ایالت پن می گوید این مطالعه که در مجله مواد مغذی ( (Nutrition منتشر شده است بر پایه ی پژوهش های قبلی در مورد تاثیرات بادام بر رژیم های کاهش کلسترول انجام شده است.

کریس- اترتون می گوید: "پژوهش های زیادی انجام شده است که نشان می دهد رژیمی که شامل بادام می شود، لیپو پروتئین با چگالی کم یا کلسترول LDL را که عامل عمده خطر برای بیماری های قلبی است کاهش می دهد". "اما درباره اینکه بادام چکونه کلسترول HDL را که کلسترول خوب محسوب می شود و به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند تحت تاثیر قرار می دهد پژوهش های زیادی انجام نشده است".

این پژوهشگران می خواستند ببینند آیا بادام علاوه بر افزایش سطح می تواند عملکرد کلسترول HDL را که با جمع آوری کلسترول از بافت هایی چون سرخرگ ها کار می کند و به انتقال آن ها به خارج از بدن کمک می کند نیز بهبود بخشد یا خیر.

کریس- اترتون می گوید: " HDL زمانی که وارد چرخه می شود بسیار کوچک است". "همزمان با اینکه HDL از سلول ها و بافت ها کلسترول جمع آوری می کند و قبل از اینکه آنها را به کبد بریزد تا تجزیه شوند، شبیه به یک کیسه زباله می شود که به تدریج بزرگتر و گردتر می شود".

بسته به این که چه میزان کلسترول جمع آوری می کند، کلسترول HDL به پنج زیر مجموعه تقسیم می شود که از طیف خیلی کوچک تا بزرگتر را شامل می شود. این پژوهشگران امیدوار هستند که خوردن بادام موجب افزایش بخش های بزرگتر شود که علامت عملکرد بهبود یافته HDL است.

در این مطالعه که رژیم غذایی کنترل می شد، ۴۸ مرد و زن با میزان کلسترول LDL بالا در دو دوره ی شش هفته ای مشارکت کردند. در هر دو دوره، رژیم غذایی آن ها یکسان بود به جز در میان وعده. در رژیم غذایی حاوی بادام، مشارکت کنندگان ۴۳ گرم - اندازه یک مشت دست- بادام در روز دریافت می کردند. در طول دوره ی کنترل آن ها به جای بادام مافین موز دریافت می کردند.

در انتهای هر دوره رژیم، این پژوهشگران سطح و عملکرد کلسترول HDL هر مشارکت کننده را اندازه می گرفتند. این پژوهشگران سپس این نتایج را با مقادیر خط مبنای مشارکت کنندگان که در ابتدای کار از آن ها گرفته شده بود مقایسه کردند.

این پژوهشگران دریافتند که در مقایسه با رژیم کنترل شده، رژیم بادام ذرات بزرگتر HDL را - زمانی که ذرات در بزرگترین اندازه و کمال خود هستند- حدود ۱۹ درصد افزایش داد. علاوه بر این، رژیم بادام کارکرد HDL را ۶،۴ درصد در مشارکت کنندگانی که وزن نرمال داشتند بهبود بخشید.

کریس- اترتون می گوید: "ما توانستیم نشان دهیم که در پاسخ به مصرف بادام در مقایسه با عدم مصرف بادام ذرات بزرگتری وجود داشت". "می توان اینگونه تعبیر کرد که ذرات کوچکتر کاری را که باید انجام دهند انجام می دهند. آن ها به بافت ها می روند و کلسترول را بیرون می کشند، بزرگتر می شوند و آن کلسترول را به کبد می برد تا از بدن پاک کنند".

کریس- اترتون توضیح می دهد افزایش در این زیرمجموعه های خاص HDL ، معنادار است، به دلیل این که نشان داده شده است که این ذرات خطر کلی بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

کریس- اترتون می گوید که با این که بادام خطر بیماری های قلبی را به طور کامل از بین نمی برد، انتخاب عاقلانه ای برای یک میان وعده سلامت است. او اضافه کرد علاوه بر مزایای آن برای سلامت قلب، بادام دوزی از چربی های خوب، ویتامین E و فیبر را نیز فراهم می کند.

کریس- اترتون می گوید:"اگر مردم بادام را در رژیم غذایی خود بگنجانند، باید انتظار منافع بسیاری را داشته باشند، از جمله این که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد". "بادام نوشدارو نیست اما زمانی که به طور متعادل مصرف شود و به ویژه زمانی که به جای غذاهای با ارزش غذایی پایین خورده شود، یک مورد عالی برای اضافه شدن به رژیم های سلامت موجود است".

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید