Iranian Agriculture News Agency
اینستاگرام توییتر

این گیاه سبز نیروگاه مواد غذایی است

این گیاه سبز نیروگاه مواد غذایی است. شهرت آن در کمک به هضم غذا، سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی بدن و داشتن خواص ضد التهابی و حتی ویژگی ضد سرطانی است. علاوه بر این بروکلی سدیم و کالری کمی دارد، حدود ۳۱ کالری در هر وعده. همچنین بروکلی یک گیاه فاقد چربی است.

بروکلی؛ مزایا برای سلامتی و ارزش غذایی آن/بروکلی یک سلاح مخفی در برابر دیابت

این گیاه سبز نیروگاه مواد غذایی است. شهرت آن در کمک به هضم غذا، سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی بدن و داشتن خواص ضد التهابی و حتی ویژگی ضد سرطانی است. علاوه بر این بروکلی سدیم و کالری کمی دارد، حدود ۳۱ کالری در هر وعده. همچنین بروکلی یک گیاه فاقد چربی است.

به گزارش ایانا از سایت "لیو ساینس"، کلم بروکلی دارای ویژگی های تغذیه ای چشمگیر است. ویکتوریا جارزاکوفسکی، متخصص تغذیه در موسسه تناسب اندام در دانشگاه تگزاس آستین می گوید: "بروکلی دارای میزان بالای فیبر، میزان بسیار بالای ویتامین سی و پوتاسیوم، بی ۶ و ویتامین آ است". "به عنوان یک سبزی بدون نشاسته مقدار خوبی پروتئین دارد."

بروکلی همچنین دارای فیتوکمیکال مناسب و آنتی اکسیدان است. فیتوکمیکال مواد شیمیایی درون گیاه است که مسئول رنگ، بو و طعم است. براساس تحقیقات موسسه امریکایی پژوهش پیرامون سرطان، نشان داده شده است که بروکلی مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. فیتوکمیکال های بروکلی برای سیستم ایمنی بدن خوب هستند. آن ها حاوی گلوکوبراسیسین، مانند زاکسانتین و بتا کاروتن هستد.

مزایای سلامتی بروکلی

1-دیابت و اوتیسم: برای افراد چاق مبتلا به دیابت از نوع ۲، عصاره بوروکلی احتمالا چیزی خواهد بود که دکتر تجویز می کند. گزارش دانشمندان در مقاله ای که در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۷ در مجله ترجمان پزشکی علوم منتشر شده نشان داده است که عنصری به نام سولفورافان در بروکلی ( و سایر سبزیجات از این خانواده مانند کلم) می توانند فعالیت و بروز ۵۰ ژن مرتبط با بیماری دیابت از نوع ۲ را کاهش دهند. دانشمندان این ترکیب (به شکل عصاره بروکلی) را به ۹۷ درصد افراد مبتلا به دیابت از نوع ۲ در طی دوره ۱۲ هفته دادند. اگرچه مشارکت کنندگان غیر چاق هیچ تاثیری ندیدند، افراد چاق مشاهده کردند که سطح قند خون آن ها به هنگام ناشتا در مقایسه با گروه کنترل ۱۰ درصد کاهش داشته است. پژوهشگران گزارش کرده اند که آنچه به طور طبیعی در بروکلی یافت می شود ۱۰۰ برابر این مقدار است.

پژوهشگران در گزارشی که در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است نشان داده اند که همین ترکیب علائم مربوط به اوتیسم را نیز بهبود می بخشد؛ آنهایی که عصاره حاوی سولفورافان را مصرف کرده اند بهبودهایی در ارتباطات کلامی و تعاملات اجتماعی از خود نشان داده اند.

2 -جلوگیری از سرطان: احتمالا معروف ترین مزیت بروکلی در سلامت، توانایی احتمالی آن در کمک به پیشگیری از سرطان است. جارزاکوفسکی می گوید: "بروکلی از خانواده سبزیجات چلیپایی است و همه سبزیجات در این گروه احتمالا در مقابل بعضی سرطان های معده و روده از انسان محافظت می کنند."

3 -کاهش کلسترول : براساس گفته های جارزاکوفسکی بروکلی می تواند به کاهش کلسترول کمک کند چرا که فیبر محلول در آب در سبزیجات، کلسترول خون را به دام می اندازد. این به دام انداختن باعث می شود کلسترول به راحتی دفع شود و در نتیجه سطح کلسترول خون کاهش می یابد.

4 -دفع سمومیت: ترکیب فیتوکمیکال های گلوکوراپامین و گلوکوناستروتین و گلوکوبراسیسین یک سه گانه فوق العاده را در بروکلی تشکیل می دهد. این سه عنصر با هم، به تمام مراحل فرآیند سم زدایی بدن، از فعالیت تا خنثی سازی و حذف آلوده کننده ها کمک می کنند. یک مطالعه منتشر شده در مجله مجموعه مقالات ملی آکادمی علوم در آمریکا نشان داده است که جوانه های بروکلی ممکن است به خصوص در این زمینه بسیار قوی باشند.

5- سلامت قلب : علاوه بر کاهش کلسترول، بروکلی می تواند با کمک به قوی شدن رگهای خونی به سلامت قلب کمک کند. سولفورافان در بروکلی همچنین یک ضد التهاب است و می تواند در جلوگیری از آسیب به رگهای خونی ناشی از مشکلات قند خون مزمن توانا باشد. طبق مطالعات دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، ویتامین بی-کامپلکس در سبزیجات می تواند به تنظیم یا کاهش هوموسیستئین (آمینو اسیدی در خون) کمک کند. هوموسیستئین اضافه، آمینو اسیدی که بعد از خوردن گوشت قرمز در بدن فرد ایجاد می شود، خطر بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

6- سلامت چشم: جازارکوفسکی می گوید: "ممکن است شنیده باشید که هویج برای سلامت چشم مفید است و این به دلیل لوتئین آن است". "لوتئین آنتی اکسیدانی ترکیبی است که واقعا برای سلامت چشم مفید است و بروکلی نیز یک منبع عالی برای به دست آوردن آن است". آنتی اکسیدان دیگر در بروکلی به نام زیاکسانتین به شیوه ای مشابه مفید است. هردو ماده شیمیایی می توانند از بدن در مقابل بیماری تباهی لکه زرد، تیره شدن پرده چشم، حفاظت کند.

7-گوارش: جارزاکوفسکی بر مزایای گوارشی بروکلی تاکید می کند، بیشتر سبزیجات دارای فیبر بالا این مزیت را دارند. بروکلی نزدیک ۱ گرم فیبر در هر ۱۰ کالری دارد. فیبر به شما کمک می کند سطح باکتری های مفید در روده را تنظیم کنید و کمک می کند آنها را حفظ کنید.

بروکلی هم چنین با کمک به سلامت نگه داشتن معده به عمل گوارش کمک می کند. سولفورافان در بروکلی کمک می کند که باکتری های روده به نام هلیوکوباکتر پیلور بیش از حد رشد نکنند یا بیش از حد به دیواره معده نچسبند.

مزایای ضد التهابی

بروکلی یک ضد التهاب عالی است و می تواند آسیب به مفاصل ناشی از ورم مفاصل را کاهش دهد. یک مطالعه در دانشگاه شرق آنجلیا ( (east anglia در سال ۲۰۱۳ نشان داده است که سولفورافان بروکلی می تواند به افرادی که از ورم مفاصل رنج می برند کمک کند چرا که شیمی آن "آنزیم هایی را که موجب تخریب مفاصل می شوند با متوقف کردن مولکول های کلیدی شناخته شده که باعث التهاب می شوند مسدود می کند."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید