Iranian Agriculture News Agency

رستم‌پور تصریح کرد:

سایه‌بان‌؛ کاربردی‌ترین روش‌ کاهش مخاطرات در بخش کشاورزی

مشاور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سایه‌بان‌ها یکی از کاربردی‌ترین روش‌های کاهش مخاطرات در بخش کشاورزی است.

 سایه‌بان‌؛ کاربردی‌ترین روش‌ کاهش مخاطرات در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، شاهین رستم‌پور مشاور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در هجدهمین رویداد ملی ترویج کشاورزی؛ پیش‌آگاهی در کشاورزی که صبح امروز به صورت مجازی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزارشد، درباره مخاطرات پیش روی فرایند تولید در زیر بخش محصولات باغبانی، گفت: شرایط ویژه اقلیمی و آب و هوای ایران باعث شده که امکان تولید انواع محصولات باغی اعم از میوه، سبزی و صیفی، گل و گیاهان زینتی، قارچ خوراکی وگیاهان دارویی در فضای باز و محیط های کنترل شده در بیشتر مناطق ایران فراهم باشد.

وی ادامه داد:  از نظر تنوع محصول تولیدی در سطح دنیا کم نظیر و از نظر جایگاه نیز رتبه بسیار خوبی در میان کشورهای جهان برخوردار هستیم.

مشاور معاون امور باغبانی با تاکید بر اینکه کشور ایران به علت تنوع اقلیم، دانش و تجربه موجود در تولید ۲۵ محصول رتبه 1 تا 9 را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: بیشترین میزان تولید محصولات باغی مربوط به سیب درختی با بیش از ۴ میلیون تن و پرتغال با بیش از 3.5 میلیون تن است.

 وی با بیان اینکه حدود ۱۸ درصد از کل سطح زیر کشت بخش کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است، یادآور شد: ۲۰ درصد از مجموع تولیدات بخش باغبانی و ۵۲ درصد از ارزش صادرات نیز به این بخش تعلق گرفته است.

به گفته وی، ۳۷ درصد شاغلین بخش کشاورزی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و از نظر تولید تنوع تولید در باغبانی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا به شمار می رویم.

رستم‌پور درباره مخاطرات بخش باغبانی گفت: هرچند محصولات باغبانی از اهمیت و تولید بالایی برخوردارند اما ریسک ذاتی محصولات باغی کشور نسبت به سایر محصولات بالاتر از است و پارامترهایی از قبیل تغییر اقلیم، انتخاب نادرست محصول و رقم و ریسک های عملیات اجرایی تشدید هم شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی در ایران در خصوص ریسک های اقلیمی دارای بالاترین نرخ ها است، افزود: امکان جابجایی تاریخ کشت در محصولات باغی و دائمی وجود ندارد بنابراین تعویض کشت به مراتب سخت‌تر و زمان‌بر خواهد شد.

مشاور معاون امور باغبانی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت و توجه به روش های نوین تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امکان تولید بالا و باکیفیت می‌تواند یکی از راه‌های کاهش مخاطرات در بخش باغبانی باشد، تصریح کرد: با استفاده از کشت محافظت شده در فضای باز و استفاده از سایبان نیز می‌تواند در این بخش اثرگذار باشد.

وی درباره مزایا استفاده از سایه بان‌ها، گفت: یکی از کاربردی ترین روش‌های کاهش مخاطرات در بخش کشاورزی سایبانها هستند که سبب کاهش تبخیر، تعرق و کاهش مصرف آب آبیاری به میزان حداقل ۳۰ درصد خواهند شد.

رستم‌پور ادامه داد: محافظت در برابر تنش های محیطی شامل تگرگ، برف، بارش های شدید، گرد و غبار و همچنین محافظت در برابر طیف نور مضر، شدت نور بالا و جلوگیری از آفتاب سوختگی برگ و میوه از دیگر مزایای استفاده از سایه بان ها است.

به گفته وی کاهش سرعت بادهای شدید و جلوگیری از ریزش گل و میوه و همچنین کاهش دما در حد بهینه و افزایش پتانسیل محافظت در برابر خسارت پرندگان و حشرات و افزایش کیفیت محصول از دیگر مزایای استفاده از سایه بان ها  برای تولیدکنندگان بخش باغبانی به شمار می رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید