Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار در کشور انجام شد؛

اخذ اعتبارنامه از انجمن بین المللی آزمون بذر (ایستا) و امکان صدور گواهی بین المللی بذر

رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از پیوستن ایران به جمع کشورهای صادرکننده گواهی بین‌المللی ایستا (انجمن بین المللی آزمون بذر) خبر داد.

اخذ اعتبارنامه از انجمن بین المللی آزمون بذر (ایستا) و امکان صدور گواهی بین المللی بذر

به گزارش ایانا و به نقل از موسسه تحقیقات بذر و نهال، محمدحسن عصاره با اشاره به اینکه اخذ اعتبار نامه ایستا و صدور گواهی بین­ المللی، در ورود کشور به بازار جهانی بذر و فراهم سازی بستر صادرات بذر در آینده نقش به­ سزایی خواهد داشت، مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال پیگیری امور مرتبط با اخذ اعتبارنامه جهت صدور گواهی بین­ المللی بذر در سرلوحه برنامه ­های راهبردی مؤسسه قرار داد و پس از سال ها تلاش و انجام آزمون­ها و بازرسی­های بین المللی توانست به جمع کشورهای صادر کننده گواهینامه بین المللی ایستا برای بذر بپیوندد.

وی افزود: در این راستا و پس از اقداماتی از قبیل بررسی و مطالعه الزامات انجمن بین المللی آزمون های بذر(ایستا)، تدوین روش های اجرایی استاندارد مطابق با الزامات اعتباردهی ایستا، ارسال تمام مدارک و مستندات تهیه شده به کمیته اعتبارسنجی ایستا به منظور ارزیابی مدارک و مستندات و همچنین انطباق آن با الزامات اعتباردهی ایستا انجام و سپس بازرسی سیستمی و فنی توسط تیم ارزیاب ایستا برنامه ­ریزی و اجرا شد.

عصاره پس از اتمام فرآیند بازرسی سیستمی و فنی، بازرسان ایستا آزمایشگاه تجزیه کیفی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال را حائز استاندارهای لازم برای اخذ اعتبارنامه دانستند و پیشنهاد اعطای اعتبارنامه را به کمیته اعتبارسنجی ایستا ارائه نمودند. در نهایت کمیته اجرایی اعتبارسنجی ایستا، با اعطای اعتبارنامه بین­المللی ایستا به آزمایشگاه تجزیه کیفی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال موافقت نموده و اکنون این آزمایشگاه به عنوان تنها آزمایشگاه دارای اعتبار بین­ المللی ایران در لیست ۱۴۶ آزمایشگاه معتبر ایستا در سطح دنیا قرار دارد و ایران به جمع ۶۳ کشور دارای آزمایشگاه معتبر ایستا پیوسته است.

وی افزود: دریافت این اعتبارنامه برای اولین بار این امکان را در کشور ایجاد نمود که برای صادرات بذر برگه­ های معتبر ایستا را صادر نماید که در دنیا مورد پذیرش بوده و گام مهمی در صادرات بذر کشور ایفا می­‌کند.

رئیس ‌موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یکی دیگر از دستاوردها را ارزآوری بالا دانست و اظهار داشت: در بین کشورهای همسایه  فقط کشورهای روسیه، ترکیه و  پاکستان می‌توانند این گواهی را صادر کنند و مابقی کشورها این هویت بذر را دارا نیستند که اکنون هر کدام از کشورهای همسایه که تقاضای گواهی ایستا داشته باشند، همکاران ما می‌توانند اقدامات لازم را ارائه دهند.

وی ادامه داد: عضویت ایران در برنامه ­های بذر سازمان همکاری­‌های­ اقتصادی و توسعه (OECD) و اکردیته شدن آزمایشگاه تجزیه بذر بستر صادرات بذر را در کشور به­ طور کامل ایجاد کرده است که در صورت تقویت صنعت بذر کشور، آزادسازی ارقام با پتانسیل رقابت در بازارهای جهانی و برند سازی شرکت‌­های داخلی، ایران بتواند با توجه به پتانسیل­ های بالای جغرافیایی، نیروی انسانی، ذخایر ژنتیکی غنی و... جایگاه مهمی در صنعت چند میلیارد دلاری بذر در دنیا بر عهده بگیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید