Iranian Agriculture News Agency

بررسی ایده چند فارغ‌التحصیل کشاورزی در ایانا

این استارت‌آپ در چرخه‌ی خرید و فروش محصولات کشاورزی دست دلالان را کوتاه کرد

محمد زرندی بنیان گذار و مدیر عامل استارت آپ کشت کالا در حوزه کشاورزی است. این استارت تلاش می‌کند که واسط مناسبی بین بازار مصرف و کشاورزان باشد. مدیر عامل این استارت آپ معتقد است کشاورزی می تواند جایگاه اقتصادی کشور را ارتقا دهد و دست واسطه های سود جو را ازمنافع کشاورزان کوتاه کند.

عرضه سودآور محصول در اولین استارت‌آپ کشاورزی

 استارت‌آپ کشت کالا چه کاری انجام می‌دهد؟

ما در این استارت آپ تمام خدماتی که مربوط به کشاورزی است را ارائه می‌دهیم. از فروش محصولات و صادراتشان تا خرید و  فروش تجهیزات کشاورزی. برای فروش محصولات با کشاورزان ارتباط می گیریم و معمولا جز استارت اپ کشت کالا واسطه دیگری در این خرید و فروش وجود ندارد. بحث صادرات را هم از طریق ارتباط با برخی شرکت‌ها و اتاق‌های بازرگانی انجام می‌دهیم. یکی از مهمترین اهداف ما ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و البته تغییر نگاه آنها به شغل و حرفه کشاورزی است.

ایده راه اندازی این استارت آپ از چه زمانی شکل گرفت؟

ایده شروع به کار این استارت آپ در سال 90 داده شد. پس از آن ما نزدیک به 5 سال در این زمینه مطالعات و تحقیق انجام دادیم تا اینکه سال 95 کار را به صورت عملیاتی شروع کردیم. این استارت آپ از درون شرکت آرمان تایماز ارس در حوزه کشاورزی بیرون آمده. تلاش ما در این شرکت بر این است که بازار جامعی برای کشاورزان و محصولات کشاورزی به وجود آوریم.

با توجه به سخت بودن ارتباط گیری با کشاورزان چطور این کار را انجام دادید؟

بسیاری از کشاورزان ما به خصوص کشاروزان قدیمی تر با دنیای آنلاین غریبه هستند. برای همین ما از فارغ التحصیلان بومی هر منطقه کمک گرفته ایم. نزدیک به 35 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی برای ایجاد ارتباط بین ما و کشاورزان منطقه خودشان فعالیت می کنند. در واقع تلاش ما این است که فارغ التحصیلان کشاورزی به دنبال پشت میز نشینی نباشند و بدانند که کشاورزی با کار عملیاتی همراه است

کشاورزان از این طرح استقبال کرده اند؟

بله. نیروهای ما در نقاط مختلف کشور توانسته اند با کشاورزان زیادی ارتباط بگیرند. در واقع این کار علاوه بر خود کشاورزان به صنعت کشاورزی کشور هم خدمت می کند. کشاورزی که پیش از این محصولش را فقط در شهر خودش به فروش می رسانده حالا این شانس را دارد تا محصولاتش را صادر کند. ما این بازار را برای کشاروزان به وجود آورده ایم. از طرفی تلاش دیگر ما ان بود تا دست واسطه های پر تعداد را از مرحله عرضه و تقاضا کوتاه کنیم. پیش از این چه محصولات کشاورزی و چه تجهیزات با دست به دست شدن تغییر قیمت زیادی داده می شد. در بیشتر موراد محصولات از کشاورز با قیمت اندک خریده می شد و بعد پس از چند واسطه و چند بار افزایش قیمت به دست مشتری می رسید. در حال حاضر ما هم نقش واسطه را داریم اما در بازاری که هم منافع تولید کننده تامین شود و هم مصرف کننده.

در این طرح چند نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت هستند؟

ما 35 نفر نیروی ثابت داریم و در کل کشور ما را همراهی می کنند. به صورت غیر مستقیم هم کشاورزان و تولید کنندگان زیادی با ما کار می کنند. اما پیش بینی و خواست خودمان این است که تعداد افراد ثابت را تا 200 نفر افزایش دهیم که به طبع آن کار هم از این طریق گسترش پیدا کرد و نیروهای همکار غیر مستقیم ما هم افزایش خواهند داشت

 

kesdht-kala

چرا کشاورزی را برای راه اندازی کسب و کار انتخاب کردید؟

کشاورزی یکی از حوزه های مهم در اقتصاد کشور ما به حساب می آید و با توجه به آمارهایی که وجود دارد پس از درآمد نفتی می تواند نقش مهمی در اقتصاد برای کشور ایفا کند. اما در حال حاضر دو مشکل عمده در بحث کشاورزی وجود دارد که تلاش ما برای حل این دو مشکل است. یک نبودن بازار جامع در کشاورزی است. دیگری هم چند واسطه ای در بازار این محصولات است که اغلب باعث نارضایتی تولید کننده و مصرف کننده است. در سال 95 ارزش کل تولیدات کشاورزی کشور حدود 73 میلیارد دلار بوده که از از این مقدار چیزی حدود 5 میلیارد دلار آن به خاطر نبودن بازار به صورت ضایعات از این چرخه حذف شده و به مرحله مصرف نرسیده است. ما محاسبه کردیم که اگر تنها یک درصد از مقدار با استفاده از استارت آپ  کشت کالا به بازار مصرف برگردد ما توانسته ایم درآمد عظیمی را به چرخه اقتصاد کشور بر گردانیم

در سال های اخیر استارت آپ های زیادی شکست خوردند، شما چطور توانستید موفق شوید؟

ما نزدیک به 5 سال زمان برای مطالعه و تحقیقات انجام دادیم. با توجه به شناختی که از محیط داشتیم سعی کردیم باگ های موجود در طرح را رفع کنیم و بعد به فکر راه اندازی کار باشیم.در ابتدای راه بسیاری از نهادهای دولتی امیدی به پیشرفت کار ما نداشتند و حمایتی هم از ما نکردند اما پس از این که ما کار را به هزینه شخصیب راه اندازی کردیم و موفق شدیم سازمان های مختلفی برای حمایت به سمت ما آمدند.

هزینه اولیه برای راه اندازی چقدر بود؟

ما بدون گرفتن تسهیلات و فقط با 10 میلیون تومان کار را استارت زدیم. البته پس از پیشرفت های صورت گرفته در کار چیزی حدود به 200 میلیون تا کنون هزینه کرده ایم.

چند وقت بعد توانستید هزینه ها را صفر کنید و به درآمد برسید؟

از زمان شروع به کار ما هزینه های زیادی برای گسترش طرح کردیم و اکنون آرام آرام در حال سر به سر شدن هزینه ها با درآمد هستیم. تا همین امروز ما 250 میلیون گردش مالی در شرکت داشته ایم. حالا نهادهای زیادی از جمله اتاق بازگانی، وزارت کشاورزی، نظم مهندسی و ... آماده همکاری با ما هستند. البته هنوز هم کسانی هستند که بخواهند سنگ اندازی کنند. اما ما معتقدیم کشت کالا مثل یک سیل می ماند اگر کسی در کنار رو به روی ما قرار بگیرد این موج او را خواهد برد اما در صورت همراهی همه در این پیروی شریک خواهند بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید