Iranian Agriculture News Agency

 مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی مطرح کرد:

عشایر آذربایجان غربی سالانه نزدیک 16هزار مترمربع فرش تولید می‌کنند

 مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی از تولید سالانه بیش از 16 هزار و 700 مترمربع قالی، قالیچه و فرش توسط عشایر در استان خبر داد.

عشایر آذربایجان غربی سالانه نزدیک 16هزار مترمربع فرش تولید می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی ، علی ناجی با بیان اینکه عشایر استان 10 درصد از تولیدات صنایع داری کشور را به خود اختصاص داده‌ا ست، افزود: این میزان محصول توسط  16هزار خانوار عشایری با 104 هزار نفر جمعیت تولید و روانه بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عشایر استان در بیش از یک میلیون و 600 هزار هکتار از مراتع استان زیست می کنند، ادامه داد: عشایر استان 12 ایل و 21طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است که از دو میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی استان یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان به شمار می رود.

ناجی یادآور شد: آذربایجان‌غربی بعد از استانهای فارس و خوزستان سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که 3.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی در خصوص سوادآموزی جمعیت عشایری استان افزود: از مجموع عشایر با سواد استان بیش‌ از 35 هزار نفر با 62 درصد مرد و حدود 21هزار نفر با 37.6 درصد زن هستند.

ناجی از ساماندهی و مرمت یک هزار و 200 کیلومتر ایل راه استان خبر داد و یادآور شد: با مرمت و بازسازی این مسیرها شش هزار و 938 خانوار عشایری از آن بهره‌مند شده اند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی  با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به حمام خورشیدی، عنوان کرد: 14 حمام خورشیدی برای 182خانوار عشایر این منطقه توزیع و نصب شده و  توسعه استفاده از امکانات و دستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند از مهمترین برنامه‌های اداره کل در راستای خدمت رسانی مناسب به عشایر است.

ناجی بهسازی و احداث 217 مورد چشمه و آبشخور دامی، بهسازی هفت هزار مترمربع اماکن دامی، احداث سه هزار و 185 متر کانال انتقال آب کشاورزی، آبرسانی سالانه 29 هزار مترمکعب آب به مناطق عشایری و مرمت و لایروبی 200 متر قنات از مهمترین اقدامات استان برای جمعیت عشایری در طول چند سال اخیر عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عشایر استان با دارا بودن بیش از دو میلیون واحد دامی و تولید 50 هزار تن شیر در سال رتبه اول کشوری را در اختیار دارند، افزود: همچنین 25درصد تولیدات پروتیینی در آذربایجان غربی توسط عشایر تولید و به بازار عرضه می ‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید