Iranian Agriculture News Agency

عشایر، بهره‌برداران ۵۵ درصد عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان‌غربی هستند

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: ۵۵ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان با یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت در اختیار عشایر قرار دارد.

عشایر، بهره‌برداران ۵۵ درصد عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان‌غربی هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی ناجی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر افزود: عشایر استان با بهره‌گیری از این منابع طبیعی سالانه ۵۰ هزار تن شیر و ۱۵ هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند که از این منظر، استان به ترتیب دارای رتبه‌های اول و سوم کشوری هستند.

وی با اشاره به موضوع گردشگری و بوم گردی عشایر بیان کرد: در راستای توانمندسازی جمعیت عشایر این موضوع را هم پیگیر هستیم تا از ظرفیت‌های فعلی به نفع عشایر استفاده کنیم و آموزش و توانمندسازی جامعه هدف نیز در این راستا در دست اجراست.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با بیان اینکه استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای عشایر مورد توجه است، خاطرنشان کرد: هزار پنل خورشیدی در اختیار استان است که ۱۵۶ مورد آن امسال تهیه و با همکاری اداره توزیع برق در اختیار آنان قرار داده شده‌است.

ناجی با اشاره به اینکه ۲۳۰ هزار تن محصولات کشاورزی نیز توسط عشایر استان تولید و روانه بازار می‌شود، ادامه داد: عشایر آذربایجان غربی در زمینه تولیدات صنایع دستی و محصولات داری و غیرداری نیز موفق بوده‌اند و در ردیف استان های موفق هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های سوادآموزی و ارتقا و پوشش آموزش تحصیلی مناطق عشایری اضافه کرد: با آموزش و پرورش در این زمینه همکاری و تعامل خاص داریم؛ اداره عشایر استان پیگیر این مسائل است و در زمینه تحصیل دانش آموزان و همزمانی امتحانات با کوچ نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از یک‌هزار کیلومتر ایل‌راه داریم که همه ساله مورد استفاده و مرمت است، افزود: امسال ۵۵۰ کیلومتر ایل‌راه در استان قبل از آغاز فصل کوچ احداث شده است.

آذربایجان غربی دارای ۱۸ هزار و ۷۰۸ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید