Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان‌غربی:

آغاز برداشت گیلاس از باغ‌های آذربایجان‌غربی

پیش بینی تولید بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گیلاس از سطح یک‌‌هزار و ۷۰۰ هکتاری باغ‌های زیر کشت این محصول در سطح استان آغاز شده است.

آغاز برداشت گیلاس از باغ‌های آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، جعفر وحدت با بیان اینکه این استان دارای یک‌هزار و ۹۹۳ هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان ۱۷۰۰ هکتار بارور و مابقی غیرباور است، افزود: عمده شهرستان های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده  و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۸ هزار تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه برتامین نیاز داخل استان به کشورهای حاشیه

خلیج فارس و همچنین سایر کشورها صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: همه ساله ۸ تا ۱۰ هزارتن گیلاس تولیدی استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین سایر کشورها صادر می شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

وحدت افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغهای سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۱۱۸ هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز و گلخانه ای و... است که علاوه برتامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز صادر می‌شود.

درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید