Iranian Agriculture News Agency

پژوهش‌ها در بخش کشاورزی باید تقاضا محور باشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پژوهش‌ها در بخش کشاورزی باید تقاضا محور باشند تا خلاهای گذشته را از بین ببریم.

پژوهش‌ها در بخش کشاورزی باید تقاضا محور باشند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه تودیع و معارفه سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد، تسلیت ارتحال امام خمینی (ره)، تسلیت شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی افزود: حادثه بالگرد و شهادت شهدای خدمت برای کشور ضایعه‌ای بزرگ بود ولی برای استان آذربایجان شرقی ضایعه‌ای مضاعف که دو تن از افراد بسیار موثر استانمان را از دست دادیم، امام جمعه محترم و مالک رحمتی استاندار انقلابی آذربایجان شرقی عنایت ویژه‌ای به بخش کشاورزی، به کل تولیدات و تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی داشتند و امام جمعه محترم همیشه جهادگران را مورد تفقد قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: استاندار فقید از زمان حضورشان در استان یک استاندار پرکار و پرتلاش بودند، نگاه ویژه‌ای به امنیت غذایی داشتند و همیشه توصیه می‌کردند دست تولیدکننده را بگیریم و امیدواریم بتوانیم ادای دین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با قدردانی از حسین لطفعلی زاده که سرپرستی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان را برعهده داشت افزود: محققان ما در مرکز تحقیقات همراه با مروجان و مجریان در واحدهای تولیدی حضور پیدا می‌کنند و آنچه را لازم است انجام می‌دهند و پشتیبانی می‌کنند.

فتحی توضیح داد: در گذشته بین اجرا و تحقیق حلقه مفقوده وجود داشت و برای اینکه این خلا از بین برود، با هماهنگی‌های بیشتری که به جود آمده در معاونت آموزشی تات کارهای خوبی انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم با برطرف شدن خلا‌ها در خدمت جامعه کشاورزی کشور باشیم. ساماندهی مراکز خدمات جهاد کشاورزی از کارهای ماندگار است و امیداوریم در استان نیز با تاسی از اقدامات ملی کارهای موثری بتوانیم انجام دهیم.

وی گفت: ساختار وزارت جهادکشاورزی، ساختار ترویج و آموزش است اگر تحقیق را به مزرعه نبریم تحقیقات کارایی لازم خود را نخواهد داشت. ما باید پا به پای هم مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی را حل کنیم و جزیره ای عمل نکنیم.

معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانش گفت: آینده پژوهی بسیار اهمیت دارد و استراتژی‌های ما در زمینه پژوهش باید متناسب با شرایط آینده باشد.

 محمد مهدی قاسمی افزود: سازمان تات وظیفه تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی و برنامه‌ریزی و سیاست گذاری این موضوع را در وزارت جهاد کشاورزی برعهده دارد. حکمرانی کشاورزی دانش‌بنیان که وظیفه و رسالت امروز همه ما است سیاست گذاری‌اش در تات انجام می‌شود. پژوهش‌ها و تحقیقات ما براساس نظام مسئله شناسی شکل می‌گیرد و ما وظیفه پاسخگویی به چالش‌ها و مسائل  را داریم.

وی ادامه داد: براساس تحقیقاتی که انجام شده است، پاسخ بیش از 80 درصد مسائلی که وجود دارد مشخص است و

نیاز است با استفاده از آموزش و ترویج این پاسخ‌ها را به دست تولیدکنندگان و بهره‌برداران برسانیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف خطیر سازمان تات توانمندسازی نیروی انسانی است گفت: در حوزه توانمندسازی نیروهای انسانی وزارت جهاد کشاورزی که بالغ‌بر 64 هزار نفر هستند و تولیدکننده‌های بخش کشاورزی که بالغ‌بر پنج میلیون نفر هستند وظایف مهمی را عهده دار هستیم و از طریق دانش بنیانی و ارتقای بهره‌وری باید این کار را انجام دهیم.

قاسمی اضافه کرد: در شرایطی که کشور تحریم است و فشارهای ظالمانه مستکبران عالم روز افزون است ما ثابت کرده ایم که این تحریم‌ها اثری در عزم ما ندارد چرا که ما ملت بزرگی هستیم و کشور وسیع و پهناوری داریم که ظرفیت‌های بسیار بسیار بزرگ انسانی دارد. منابع انسانی ما غنی هست و ما خواستن و توانستن را معنا کردیم.

وی بیان کرد: ما 21 موسسه ملی، 38 مرکز استانی داریم که در کنار مزارع و ایستگاه‌های تحقیقاتی و مراکز نوآوری ما فعالیت می کنند. در سازمان تات دو هزار و 500 پژوهشگر در تلاش هستند تا دانش و نوآوری را به مزارع ببرند. تحقیقات سازمان تات در حوزه های مختلف بذر، بیماری ها و آفات و ... است و همه پژوهشگران در تلاش هستند که بهره وری را به میانگین جهانی نزدیک تر کنند.

در پایان این جلسه از زحمات حسین لطفعلی زاده تجلیل و علیرضا دهناد به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی معرفی شد همچنین از زحمات نادر نقیلی تشکر و امیرحسین بهداد به‌عنوان معاون جدید برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی معرفی شد.

اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در حکمی نادر نقیلی را به‌عنوان مشاور امور برنامه ریزی و اقتصادی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی منصوب کرد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید