Iranian Agriculture News Agency

هشدار به کشاورزان به دلیل ریزش سن غلات در مزارع استان آذربایجان شرقی

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بنابر آخرین آمار، سطح مبارزه علیه آفت سن در آذربایجان شرقی به 56 هزار و 700 هکتار رسید و برای جلوگیری از کاهش عملکرد تولید توصیه می‌شود که گندم‌کاران هشدارها را جدی بگیرند.

هشدار به کشاورزان به دلیل ریزش سن غلات در مزارع استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، بهزاد بهرامی گفت: بنابر آخرین آمار سطح مبارزه علیه آفت سن در آذربایجان شرقی به 56 هزار و 700 هکتار رسید که از این میزان 54 هزار و 700 هکتار در مرحله مادر و دو هزار هکتار در مرحله پوره انجام شده است.

وی توضیح داد: با توجه به آنکه در مواقع بارندگی امکان سم پاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره عملیات کنترل به تعویق می‌افتد، از این رو ضروری با اقدامات به موقع است تا قبل از تبدیل آفت از مرحله سن مادری وتخم‌گذاری و رسیدن  به مرحله پورگی سعی شود عملیات سمپاشی خاتمه یابد.

بهرامی ادامه داد: بدیهی است اقدمات کنترل آفت سن غلات در مرحله پورگی توام با مشکلات فراوان همراه بوده و ناگزیر متحمل خسارات شدیدی خواهیم بود.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با توجه به شیوع آفت سن در مناطق معتدل و سردسیر به کشاورزان توصیه می‌شود که با مشورت کارشناسان حفظ نباتات اقدام به مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه در بخش‌هایی از شهرستان‌های میانه و ملکان از 17 فروردین ریزش آغاز شده است، گفت: کشاورزان مبارزه با آفت سن گندم را جدی بگیرند.

بهرامی ضمن هشدار به کشاورزان به دلیل ریزش سن غلات در مزارع استان، از عدم خرید گندم‌های سن زده توسط دولت در سال جدید خبر داد و تاکید کرد: کشاورزانی که مزارع آنان به آفت سن آلوده شده است با توجه به توصیه‌های ارائه شده توسط واحدهای حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کارشناسان شبکه‌های مراقبت مستقر در مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی، در اولین فرصت نسبت به تهیه سموم مورد نیاز و سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی با اعلام لزوم مبارزه با آفت سن در مرحله مادری به‌منظور جلوگیری از طغیان آفت سن در مرحله پورگی، گفت: براساس گزارش بازدیدهای کارشناسی انجام شده از مزارع گندم و جو دیم در برخی از شهرستان‌ها، متاسفانه در برخی مزارع گندم و جو به ویژه مناطق کوهپایه‌ای و آفتاب گیر ، سن مادر غلات ریزش کرده است و با توجه به ریزش این آفت مهم و خطرناک در سطح مزارع و از طرفی شرایط آب و هوایی مساعد برای فعالیت آفت، پیش‌بینی می‌شود، جمعیت سن غلات در مزارع زود کاشت گندم و جو با رشد رویشی بهتر و رطوبت مناسب به‌صورت کانونی ظاهر و باعث بروز خسارت شود.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: رصد و پایش مزارع غلات همه روزه توسط کارشناسان شبکه مراقبت در شهرستان‌ها انجام و اطلاع رسانی از طرق مختلف به بهره‌برداران انجام می‌شود.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید