Iranian Agriculture News Agency

کشت سماق برای اولین بار در شهرستان اهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر از کشت دو هکتار سماق در این شهرستان برای نخستین بار خبر داد.

کشت سماق برای اولین بار در شهرستان اهر

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی نجفی بیان کرد: این گیاه دارویی از محل اعتبارات طرح ستاد اجرایی فرمان امام برای اولین بار در روستاهای آقبلاغ و قراجه حومه مرکزی جهادکشاورزی شهرستان اهرکشت شده است.

وی توضیح داد: از جمله مواردی که به هنگام کشت سماق باید در نظر گرفت این است که سماق از مقاومت خوبی در برابر تغییرات درجه حرارت برخوردار است، حداقل و حداکثر درجه حرارت مطلق ثبت شده، رویشگاه‌های آن به ترتیب 25- و 40+ است.

نجفی ادامه داد: سماق در خاک‌های شنی، لومی و رسی با زهکش خوب رشد می‌کند. در ضمن توانایی رشد در خاک‌های فقیر و خاک‌های اسیدی، خنثی و قلیایی را نیز دارد. سماق گیاهی نورپسند بوده و نمی‌تواند در سایه رشد کند. این گیاه در برابر بادهای قوی، مقاوم است ولی در برابر بادهای بحری مقاوم نیست.

وی افزود: از جمله مزایای مصرف سماق می‌توان به مبارزه با میکروب، مبارزه با عفونت‌های قارچی، مناسب برای دیابت، جلوگیری از پوکی استخوان و... اشاره کرد.

نجفی خاطرنشان کرد: کشت سماق در منطقه برای جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق شیبدار حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: امیدواریم با اجرای هرچه بیشتر کلاس‌های آموزشی و ترویجی در مورد مراحل کاشت، داشت و برداشت این گیاه دارویی در منطقه توسط کارشناسان فعال بخش کشاورزی شاهد افزایش کشت بیشتر سماق در سال‌های آتی در شهرستان اهر باشیم.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید