Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در راستای حفاظت از خاک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بهترین اقدامی است که می‌توان در راستای حفاظت از خاک و مدیریت آن انجام داد.

یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در راستای حفاظت از خاک

به گزارش ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی ضمن گرامیداشت روز جهانی خاک که امسال به شعار «خاک و آب، منشأ زندگی» مزین شده است، گفت: قانون حفاظت از خاک که سال 1398 مصوب و برای اجرا ابلاغ‌شده است وظایف دستگاه‌های مختلف در حوزه حفاظت از خاک را مشخص کرده است که جهاد کشاورزی نیز یکی از این دستگاه‌ها است و در حوزه حفاظت از خاک دارای وظایفی است.

وی ادامه داد: با اقدامات اجرایی که در حوزه به زراعی انجام‌شده است، شخم زدن عمود بر شیب در دستور کار قرار داده و ترویج کرده است تا خاک‌شویی از بین رفته و با آن مقابله شود.

وی با اشاره به پیگیری کشاورزی حفاظتی در شهرستان‌های استان توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها گفت: کم خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی ازجمله این اقدامات است تا کاه و کلشی که بقایای گیاهی است در خود مزرعه باقی بماند و کربن آلی که از خاک خارج می‌شود مجدداً به خاک بازگردانده شود.

فتحی بیان کرد: کنترل و نظارت بر میزان استفاده از مواد شیمیایی از قبیل کودهای شیمیایی و سموم از دیگر وظایف سازمان جهاد کشاورزی است چراکه استفاده بی‌حدوحصر از آن‌ها می‌تواند موجب آلودگی خاک و حتی آب‌های زیرزمینی شود که در این حوزه نیز اقدامات مختلفی در شهرستان‌ها در حال انجام است و کشاورزان نیز مدیریت مصرف سم و کود را در دستور کار خوددارند تا بقایای این مواد شیمیایی در خاک باقی نماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یکی از اقدامات مهم دیگری که در این سازمان انجام می‌شود جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی توسط مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی است که این اراضی در معرض انواع مخاطرات وجود دارد.

فتحی در خصوص بهترین اقدامی که درزمینهٔ مدیریت و حفاظت از خاک، گفت: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی بهترین اقدامی است که در این حوزه می‌توانیم انجام دهیم چراکه این اقدام کار علمی را در اراضی کشاورزی آسان‌تر می‌کند که برای این منظور مشوق‌هایی در قوانین پیش‌بینی‌شده است و کسانی که اقدام به یکپارچه‌سازی می‌کنند از این بسته‌های تشویقی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: دولت نیز اقداماتی را در لایحه برنامه هفتم پیش‌بینی کرده که با تبدیل‌شدن آن به قانون در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش خاک و حفاظت از خاک ورود خواهد شد.

 

 

حجم ویدیو: 25.55M | مدت زمان ویدیو: 00:02:23
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید