Iranian Agriculture News Agency

رشد 76 درصدی خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی با وجود حوادث و سوانح قهری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با وجود حوادث و سوانح قهری با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که انجام گرفت 76 درصد در خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی افزایش رشد داشتیم.

رشد 76 درصدی خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی با وجود حوادث و سوانح قهری

  به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گفت: بارندگی سال جاری در آذربایجان شرقی تا 24 مهر، 14.5 میلی‌متر بود که این عدد در مقایسه با سال گذشته که میزان بارندگی دو دهم میلی‌متر بود، 14.3 افزایش دارد و در بلندمدت نیز 9.7 میلی‌متر است که 4.8 افزایش نشان می‌دهد. بیشترین میزان بارندگی در آذربایجان شرقی در شهرستان اهر با 29.4 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شهرستان ملکان با 3.7 میلی‌متر بوده است.

وی ادامه داد: تا این لحظه از طرح جهش تولید در دیمزارهای استان 158 هزار و 500 هکتار گندم دیم و 28 هزار و 850  هکتار جو کشت شده است. کشت محصولات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی نیز آغاز و از سهمیه 50 هزار تنی کود 18 هزار و 500 تن توزیع شده است.

کرامتی توضیح داد: 24 هزار تن بذر اصلاح شده خریداری شده است که پنج هزار و 200 تن در بین گندم کاران دیم و 75 تن بذر رسمی جو نیز توزیع شده است. 40 تن بذر حبوبات پاییزه و 80 تن محصولات علوفه‌ای تناوبی و 35 هزار و 370 لیتر بذرمال خریداری و توزیع شده است. هشت هزار و 900 تن بذر رسمی ضدعفونی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: سال گذشته 27 درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم که 83 هزار هکتار در اثر حوادث و سوانح قهری از دست دادیم علیرغم این با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که انجام گرفت 76 درصد در خرید تضمینی گندم افزایش داشتیم.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: دستگاه‌های هواشناسی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات نصب شده و استفاده می‌شود.

حبیب عبدلی افزود: همکاری هواشناسی با بخش کشاورزی تداوم دارد و ۳۰ ایستگاه هوشمند باران سنجی که بارندگی را از یک دهم میلی‌متر گزارش می‌دهند نیز نصب شده است.

مدیر اعتبارات بانک ملی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال 1402، همانند سال قبل سعی می‌کنیم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان آذربایجان شرقی برای طرح جهش تولید در دیمزارها تسهیلات ارائه کنیم.

داریوش راثی افزود: امیدواریم با تامین مالی که انجام می‌گیرد بتوانیم اهداف طرح جهش تولید در دیمزارها را تحقق بخشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید