Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خبرداد:

تامین بیش از 25 هزار تن بذر رسمی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تأمین بیش از 25 هزار تن نیاز بذور رسمی بسیاری از محصولات زراعی در این استان خبر داد.

تامین بیش از 25 هزار تن بذر رسمی

جلال رحیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، بیان کرد: از جمله این محصولات گندم، جو، حبوبات، نباتات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی و ... است که در سال‌های اخیر با تلاش مستمر معاونت تولیدات گیاهی و مدیریت زراعت استان و با همکاری‌های مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال استان، اقدامات شایسته‌ای در زمینه خودکفایی در تأمین بذر رسمی انجام شده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه، 13 شرکت دارای مجوز رسمی فعالیت می‌کنند و با وجود تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های موجود در سال زراعی جاری، مطابق بررسی‌های میدانی و کیل گیری‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود در بخش غلات به مقدار 19 هزار تن گندم دیم، پنج هزار و 600 تن گندم آبی، 250 تن جو آبی و 670 تن جو دیم و همچنین در بخش حبوبات بالغ بر 200 تن بذر گواهی شده عدس دیم و 45 تن بذر نخود دیم و در بخش علوفه نیز بالغ بر 20 تن بذر گواهی توسط این شرکت‌ها تولید و در نهایت بوجاری، ضد عفونی  و بین کشاورزان توزیع خواهد شد .

رحیم زاده افزود: بذر یکی از نهاده‌های بسیار مهم در بخش زراعت است. استفاده از بذور اصلاح شده می‌تواند سهم بسزائی در افزایش تولید داشته باشد. بنابراین از کشاورزان استان درخواست داریم تا همیشه در کشت مزارع خود به‌ویژه محصولات استراتژیک مانند گندم و جو و کلزا حتماً از بذور اصلاح شده و ارقام جدید با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و محققان مراکز تحقیقاتی استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید