Iranian Agriculture News Agency

علیزاده دیزج:

تکثیر هسته‌های بذری در ایستگاه اصلی مراغه ضامن تداوم تولید در بخش کشاورزی دیم کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: در سالزراعی جاری، خسارت اجرای آزاد راه مراغه ـ هشترود در مزارع این موسسه غیرقابل جبران خواهد بود.

 خسارت آزادراه مراغه -هشترود به مزارع موسسه تحقیقات دیم

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، خشنود علیزاده رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بایستی عملیات آزاد راه مراغه - هشترود در اراضی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم پس از برداشت بذر اجرا شود گفت:  با توجه به اینکه اهمیت کشت دیم در امنیت غذایی از حساسیت ویژه برخوردار است، عبور پروژه آزادراه مراغه – هشترود از اراضی ایستگاه اصلی این موسسه در حوالی مراغه پس از برداشت محصول و طی تیرماه سال آینده قابل اجراست.

وی افزود: با توجه به شرایط محیطی و تغییر اقلیم، اهمیت کشت دیم روز به روز بیشتر می‌شود و بر همین اساس تولید هسته‌های بذری نیز نباید متوقف شود تا روند زراعت در ۹ تا ۱۰ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور که با آب سبز یا آب باران قابل بهره‌برداری است، مختل نشود.

وی تکثیر هسته‌های بذری در ایستگاه اصلی مراغه را ضامن تداوم تولید در بخش کشاورزی دیم کشور عنوان کرد و افزود: رقم‌های جدید بذر سازگار با شرایط تغییر اقلیم و بسته‌های به‌زراعی از سوی این موسسه ترویج می‌شود و از سوی دیگر نیز یافته‌های پژوهشی این موسسه اثربخش بوده و اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور نیز نفوذ یافته‌های تحقیقاتی در اراضی دیم را افزایش داده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به تعامل مناسب این موسسه دولتی با مجریان پروژه آزادراه مراغه – هشترود اشاره کرد و گفت: مجریان طرح و مسئولان استان به اهمیت فعالیتهای این موسسه نیز واقف هستند اما هدف گذاری برای عملیات اجرایی و عبور آزادراه از اراضی ایستگاه اصلی مراغه با برنامه‌های زراعی موسسه منطبق نیست.

 علیزاده اظهار داشت: هسته‌های بذری این ایستگاه طبق برنامه سالانه کشت می‌شود و متاسفانه فضای محدودی که این موسسه برای تکثیر بذر دارد، در مسیر عبور این آزادراه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید تلقی شود که موسسه مخالف اجرای آزادراه است، بیان کرد: پژوهشگران این موسسه به دلیل دسترسی آسان به ایستگاه مراغه، بیشترین نفع را از احداث آزادراه خواهند برد اما مجریان پروژه آزادراه باید فرصتی برای برداشت هسته‌های بذری قائل شوند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم بیان کرد: مسیر عبوری از اراضی ایستگاه اصلی این موسسه به طول کمتر از ۲ کیلومتر بخش ناچیزی از آزادراه مراغه – هشترود است و نباید اجرای این پروژه به آزادسازی این مسیر معطوف شود.

 علیزاده با بیان اینکه حدود ۱۴ هکتار از اراضی این موسسه در مسیر آزاراه مراغه – هشترود قرار می‌گیرد، اضافه کرد: این موسسه پس از برداشت هسته‌های بذری، نهایت همکاری را با مجریان طرح خواهد داشت اما در شرایط فعلی نمی‌توان امنیت غذایی کشور را فدای آزادسازی زودهنگام کرد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: تخریب هسته‌های بذری قابل جبران نیست زیرا ۱۲ سال روی آنها کار شده و در حقیقت مراحل تخصصی پرورشی یک، پرورشی ۲، پرورشی سه و مادری و گواهی‌شده روی آنها طی شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه اگر بذر پرورشی یک از بین برود، ۱۲ سال زحمت از بین رفته است، افزود: این موضوع صرفا خسارت مالی نیست که قابل جبران باشد و بر همین اساس مجریان پروژه آزادراه مراغه – هشترود باید تا تیرماه سال آینده و برداشت بذر به ما فرصت بدهند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: مجریان آزادراه مراغه – هشترود ضمن اجرای پروژه در سایر مسیرها و به تعویق انداختن مسیرگشایی در داخل اراضی ایستگاه مراغه تا تیر سال آینده، می‌توانند به تعهدات خود در قابل این موسسه عمل کنند.

علیزاده افزود: آنان از هم‌اکنون می‌توانند در زمینه احداث سوله که مورد موافقت مسئولان استانی نیز قرار گرفته است، وارد عمل شوند و مطمئن باشند که موسسه نیز پس از برداشت هسته‌های بذری از آنان برای مسیرگشایی در داخل ایستگاه دعوت خواهد کرد.

وی همچنین به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اهمیت فوق‌العاده صیانت و حفظ کاربری ایستگاه‌ها، اماکن و اراضی تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ابلاغیه، لایحه حفاظت و نگهداری از اراضی، اماکن و ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز در دستور کار کمیسیون لوایح هیئت دولت قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید