Iranian Agriculture News Agency

جعفروند در گفتگو با ایانا خبر داد:

سرانه مصرف آبزیان درآذربایجان شرقی۷.۵ کیلو، درکشور۱۳.۴ کیلو ومیانگین جهانی ۲۴ کیلوگرم

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: شیلات استان آذربایجان شرقی جهت ارتقای زنجیره تولید و ارزش محصولات آبزی از مزرعه تا سفره ، نسبت به عرضه مستقیم ماهی اقدام نموده است .

تقویت زنجیره های تولید  با عرضه مستقیم محصولات شیلاتی در استان آذربایجان شرقی

قاسم جعفروند مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی درگفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به شروع عرضه مستقیم از سال 1380 در استان گفت:  ایجاد زنجیره تولید و ارزش باعث افزایش بهره ‌وری و توسعه در بخش آبزی پروری  و آبزی مصرفی است که  نهایتاً باعث ایجاد امنیت غذایی دراین حوزه میشود.

وی با بیان اینکه با تقویت و حمایت از زنجیره تولید،  شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه تمام شده خواهیم بود خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش در محصولات شیلاتی از صفر تا صد تولید و مصرف را شامل می‌شود یعنی ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم و زمانی این زنجیره کامل است که ماهی یا غذای ماهی با کیفیت را تولید کنیم و با قیمتی مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در کشورهای توسعه ‌یافته، مزارع صنعتی دارای برند بوده و محصول ارائه ‌شده در فروشگاه ‌ها با نام تجاری مزرعه مربوطه شناخته می‌شوند ، ولی در ایران ایجاد ارتباط بین صاحبان مزارع و مصرف کننده ها ، توسط واسطه های متعدد انجام می شود که طولانی شدن مسیر ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ نهایی انرژی ‌بر ، پرهزینه و آسیب زا است.

جعفروند با بیان اینکه تنها متولی مدیریت زنجیره تولید محصولات آبزی در کشور ما وزارت جهادکشاورزی است که وظیفه مدیریت زنجیره تولید محصولات سالم،  ایجاد زنجیره ارزش و افزایش رضایت خریداران را بر عهده دارد ادامه داد: زنجیره ارزش، بخشی از زنجیره تولید است که به صورت زنجیروار باعث ایجاد ارزش ‌افزوده در محصول می‌شود و معمولاً واسطه ‌ها هیچ ارزشی به محصول اضافه نمی‌کنند، ولی باعث افزایش قیمت در محصول می‌شوند، ناکارآمدی نظام زنجیره تولید  باعث کوچک ‌تر شدن زنجیره ارزش می‌شود؛ یعنی ارتباط هایی که فاقد فرآیند ایجاد ارزش در زنجیره هستند بیشتر از ارتباطهای ارزش ‌زا می‌شوند که نتیجه‌ این ناکارآمدی، تجمع سود در بخش واسطه‌گری است که به‌ نوبه خود گرایش به سمت واسطه‌گری به‌ جای تولید را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این مدیریت راهکار اصلی برای تقویت زنجیره ارزش و بازار عرضه آبزیان را حذف دلالان و واسطه ها در عرضه انواع آبزیان وکاهش خود به خودی قیمت آبزیان می داند ادامه داد: ارتباط بین آبزی پرور و آبزی مصرف، باعث افزایش امنیت غذایی گردیده و طبق قانون عرضه و تقاضا هرچه سرانه مصرف افزایش یابد، تولید نیز افزایش می یابد.

 وی افزود : امروزه اهمیت مشتریان و رضایت آنان به حدی بالا رفته که باعث توجه بیشتر تولید کنندگان به مشتریان شده است و رضایت مشتریان را در اولویت موفقیت خود می دانند لذا نقش مشتری تنها به عنوان یک مصرف کننده نیست، بلکه به عنوان یک مصرف کننده ای است که روند تولید، فرآیندها و توسعه ها را تغییر داده است در چنین شرایطی حتی می توان گفت، مشتری تنها دلیل، برای ایجاد و بقای یک شغل است، لذا ارزش گذاری برای محصولات، توسط  مشتریان  و براساس هزینه خرید آنها تعیین می شود مسلماً در این مسیر تولیدکنندگانی که در جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات خود قدم بردارند موفق تر خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت بالای آبزیان منجر به کاهش سرانه مصرف خواهد شد افزود: زنجیره تولید و عرضه در بخش شیلات که محصولی فسادپذیر را ارائه می‌دهد شامل حلقه‌های مزارع، سردخانه‌ها و فروشگاهها است ، این مدیریت شعار عرضه ماهی از مزرعه تا سفره را در اولویت کاری خود قرار داده است و آبزی پروران با مشکلاتی که در عرصه تولید دارند، سعی نموده اند با توجه به راهنماییهای کارشناسان این مدیریت، محصول با کیفیت تولید کنند.

وی همچنین افزود: واحد بهبود کیفیت و بازاریابی این مدیریت یکی از واحدهای ایجاد کننده ارزش در زنجیره فعالیتهای شیلاتی بشمار می آید که اقدامات لازم جهت رضایت مشتریان و ترغیب آنها به مصرف آبزیان را انجام می دهد این بخش در راستای افزایش مصرف، رضایت و سطح انتخاب مصرف کنندگان و در نهایت  افزایش امنیت غذایی و سطح کیفی زندگی همشهریان قدم بر می دارد.

وی ادامه داد : مدیریت شیلات استان با توجه به وظایف خود در صدد برآمد تا با استفاده از اجرای پرتلاش وگسترده در عرضه محصولات مطابق خواست مشتریان، نظارت بر عرضه جهت تطابق با استانداردهای لازم کیفیت محصول تولیدی، کنترل قیمت محصولات، بررسی دقیق شیوه های نوآورانه عرضه و بسته بندی ها به لحاظ کیفیت و سلامت، عرضه محصولات پاک شده، ارائه محصولات با پرداخت اقساطی خریداران، تسهیل ارتباط  مصرف کننده با تولید کننده، اطلاع رسانی به مشتریان در مورد مزرعه پرورشی، بچه ماهی تهیه شده و غذای استفاده  شده در مزرعه و سایر اقداماتی که باعث می شود مشتریان احساس رضایت بیشتری از محصول کنند را جامه عمل بپوشاند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: سرانه مصرف آبزیان در سال 1399 دراستان آذربایجان شرقی 7 کیلو و 500 گرم و سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۳ کیلو و ۴۰۰ گرم بود که میانگین جهانی آن بیش از ۲۴ کیلوگرم است و همچنین این مدیریت آمادگی دارد نسبت به تامین ماهی سالم و بهداشتی با قیمت مناسب به کلیه ادارات و ارگانها و... دراستان ارائه خدمت کنند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید