Iranian Agriculture News Agency

تلاش برای افزایش سرمایه صندوق توسعه کشاورزی

مدیرعامل صندوق توسعه کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سرمایه صندوق در حال حاضر 41 میلیارد تومان است و به زودی این رقم را به مرز 70 میلیارد تومان می‌رسانیم.

تلاش برای افزایش سرمایه صندوق توسعه کشاورزی

محمد عزیزی، مدیر عامل صندوق توسعه کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در  رابطه با این صندوق توضیح داد: این صندوق از نظر سهامی یک شرکت سهامی خاص محسوب می‌شود، بخشی از سرمایه آن نیز مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: البته شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت توسعه بخش کشاورزی به نمایندگی از وزاتخانه 49 درصد از سرمایه صندوق‌ها را دارد و 51 درصد از آن نیز مربوط به تشکل‌های بخش کشاورزی، مانند اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی است.

عزیزی اضافه کرد: این صندوق در سال 1383 تاسیس شد و سرمایه صندوق در حال حاضر 41 میلیارد تومان است. در حال افزایش این رقم هستیم و به زودی این عدد را به مرز حدود 70 میلیارد تومان می‌رسانیم.

وی با اشاره به مالکیت ساختمان اداری صندوق، افزود: در حال حاضر حدود 65 تشکل عمده استان از جمله اتحادیه‌های استان که در برگیرنده اتحادیه‌ها و تعاونی‌های شهرستانی هستند، به عضویت صندوق درآمده‌اند.

مدیر عامل صندوق توسعه کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر پیگیر افزایش سرمایه هستیم و احتمالا تعداد اعضای صندوق به بالای 100 تشکل برسد.

وی در خصوص خدمات این صندوق بیان کرد: عمده خدمات صندوق بحث تسهیلات قرض‌الحسنه است که با کارمزد حداقل 4 درصدی از محل سرمایه به شرکت‌های عضو این صندوق پرداخت می‌شود.

به گفته عزیزی، تسهیلات با توجه به نسبت دوره تولید برای بحث سرمایه در گردش پرداخت می‌شود. به‌عنوان مثال، تسهیلاتی که به بخش زراعت داده می‌شود دارای دوره یک ساله، مرغداری دو ماه و دامداری دوره 6 ماهه تا یک ساله دارد.

وی ادامه داد: این صندوق عاملیت پرداخت یارانه‌های بخش کشاورزی از جمله سیستم‌های آبیاری تحت فشار را بر عهده دارد. ما از سال 1387 تا امروز یارانه بالغ بر 50 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی را از درگاه‌های یارانه‌ای  پرداخت کرده‌ایم. رقم آپرداخت بالغ بر 300 میلیارد تومان است که به سیستم مکانیزه آبیاری تجهیز شده و عامل پرداخت آن صندوق توسعه کشاورزی است.

مدیر عامل صندوق توسعه کشاورزی عنوان کرد: یکی از کارهای شاخص و اصلی صندوق، تامین منابع مالی میوه شب عید به میزان چهار میلیارد تومان بود.

وی افزود: این اقدامات از عمده خدمات صندوق‌ بود که طی چند سال به بخش کشاورزی داده شد. همچنین در طرح بازنگری افزایش سرمایه صندوق که در زمان تاسیس صندوق تدوین شده بود، تمام تشکل‌های بخش کشاورزی مشارکت دارند. این طرح هر چند سال یک بار بازنگری می‌شود.

عزیزی اضافه کرد: همچنین هر چند سال یک بار شرکت‌های جدید به زیر مجموعه ما اضافه می‌شوند. شرط برخورداری از خدمات و تسهیلات صندوق، ذکر نام شرکت در طرح ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی است.

وی در رابطه با برنامه‌های صندوق برای سال پیش‌رو گفت: برنامه‌های ما بر اساس برنامه‌هایی است که وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کند.

مدیر عامل صندوق توسعه کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال 1402 بر اساس سیاست وزارتخانه در کشت‌های قراردادی و زنجیره‌های تولید بخش کشاورزی در قالب شرکت‌های سهام‌دار صندوق در کشت بذر گندم، بذر نخود و بذر جو تصمیم به فعالیت داریم.

وی ادامه داد: در سال گذشته به کمک شرکت‌های سهام‌دار حدود 35 هزار تن تولید داشتیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید