Iranian Agriculture News Agency

مسئول مرکز گیاه درمانی شهرستان سنندج:

کردستان و گیاهان دارویی، لازم و ملزوم هم شده‌اند

به نظر کارشناسان، آب و هوای منطقه کردستان از خوش آب و هواترین اقلیم های کشور بوده و به گفته آگاهان استان کردستان دارای تنوع گونه های گیاهی بسیاری است.

کردستان و گیاهان دارویی، لازم و ملزوم هم شده‌اند
به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، استان کردستان دارای قدمتی تاریخی و کهن در خصوص طب سنتی و گیاه درمانی بوده و توانسته با ایجاد مرکز گیاه درمانی شفا براساس اصول طب بومی کردستان و طب سنتی کشور و طب وقایع اسلامی بستری برای ترویج و توسعه طب‌های طبیعی و ایجاد کلینیک‌های طب سنتی و مکمل و گیاه درمانی و غیره باشد.

امروز در بازدید از این مرکز مولد، مسئول مرکز گیاه درمانی شهرستان سنندج گفت: استان کردستان طبق گزارشات مستند، از نظر تنوع گونه‌های گیاهی از قاره اروپا برتری دارد و تعداد 150 گونه گیاهی متنوع در استان شناسایی شده‌اند، که این تعداد دارای زیر شاخه‌های متنوع و متعددی است.

صالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، در این بازدید بیان کرد: هرباریوم گیاهان استان کردستان با تلاش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اکنون جزء هرباریوم‌های بین‌المللی است.

برهان حسینی مدیر طرح گیاهان دارویی و عرقیات  شفا به نمونه‌ای از این گیاهان و خواص درمانی آنها اشاره کرد و افزود: گیاهانی همچون بنفشه (ونوشه) دارای خواص آرامش بخشی ضد خارش، کهیر و ملین سینه و خواب آور است.

وی توضیح داد: بابونه یا "گوله چرمه له" بازکننده عروق ضد عفونت مجاری ادرار، تقویت کننده معده از بین برنده زخم معده، سقز خام (جاجکه تاله) ضد زخم اثنی عشر و معده مسهل ضد یبوست پاک کننده معده از موهای معده و پاک کننده معده موثر در تنبلی کلیه‌ها است.

مسئول مرکز گیاه درمانی شهرستان سنندج خاطرنشان کرد: بومادران نیز از بین برنده عفونت کلیه و مجاری ادراری و تنظیم درد رحم و کلیه‌ها و غیره که هریک دارای خواص درمانی به خصوصی است.

وی یادآور شد: بیشتر از 500 عنوان از بیماری‌های مختلف به مرکزگیاه درمانی شفا مراجعه می‌کنند و مورد درمان قرار می‌گیرند.

حسینی با بیان این که این مرکز توانسته در 23 سرفصل بیماری‌ها را درمان کند، بیان کرد: این بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلب و عروق، کلیه‌ها، غدد و متابولیسم، تنفسی، گوارشی، مغز و اعصاب، استخوان، سیستم ایمنی بدن، عفونی، عوامل خارجی دهان و دندان، پوست و مو، اختصاصی زنان و مردان و کودکان و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز گیاه درمانی شفا در همایش استان فارس که در خصوص طب سنتی و گیاه درمانی در سال 89 برگزار شد، تعداد 6 مقاله ارائه داد، که سه مقاله مورد تایید قرار گرفت.

مسئول مرکز گیاه درمانی شهرستان سنندج اضافه کرد: این مقاله‌ها توانست گیاه درمانی و طب سنتی کردستان را به مردم بشناساند و این برهه بازگشت عمومی به طب سنتی و گیاه درمانی و درمان طبیعی در استان کردستان است.

 

خبرنگار: مهدی فتحی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید