Iranian Agriculture News Agency

کسب رتبه اول جشنواره شهید رجایی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی فارس

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس از کسب رتبه اول این مرکز در ارزیابی عملکرد سال گذشته در جشنواره شهید رجایی خبر داد و گفت: عنوان مرکز برتر کشور در حوزه پژوهش و فناوری از دیگر افتخارات سال گذشته است.

کسب رتبه اول جشنواره شهید رجایی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، ابوالفتح مرادی در نشست با اصحاب رسانه، گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در بین 34 مرکز کشور برای اولین بار موفق به کسب این رتبه شد و توسط وزیر جهاد کشاورزی مورد تقدیر قرار گرفت.

این مقام مسئول از حمایت و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان توسط این مرکز سخن گفت و بیان کرد: سال گذشته، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند و بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری این مرکز به‌عنوان بخش‌های برتر کشوری انتخاب و از ۶ نفر از محققان این مرکز به‌عنوان محققان برتر ملی در موسسات کشوری و دو نفر به‌عنوان محققان برتر استانی در حوزه کشاورزی در هفته پژوهش تقدیر به عمل آمد.

مرادی توضیح داد: در حوزه مسائل فرهنگی نیز این مرکز به همراه مرکز آذربایجان غربی به‌عنوان مراکز برتر در بین 34 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور انتخاب و در سطح استان نیز مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به خاطر عملکرد مطلوب و موفقیت آمیز در ترویج و توسعه فرهنگ نماز مورد تقدیر رئیس ستاد اقامه نماز استان فارس قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد پروژه‌های تحقیقاتی در دست اجرای این مرکز ۲۵۸ مورد بوده که ۱۱۴ مورد هم خاتمه یافته، افزود: نتایج این تحقیقات به بخش کشاورزی و اجرا منتقل شد و به افزایش تولید در این بخش منجر شده است. 

این مقام مسئول ادامه داد: امروز عملکرد تولید گندم به بالای ۱۰ تن در هر هکتار رسیده که این امر بیانگر اثربخشی سازمان تات در تولید این محصول استراتژیک است.

وی اضافه کرد: در استان فارس نیز با توجه به سطح زیرکشت ۲۸۷ هزار هکتاری گندم آبی در استان، حدود ۱۴۳ هزار تن افزایش عملکرد محصول خواهیم داشت که دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش افزوده برای بخش کشاورزی استان فارس ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول، اصلاح ارقام گیاهی را از دیگر فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: برخی از طرح‌‌ها و پروژه های تحقیقاتی که در مرکز ما برای حل مشکلات بخش کشاورزی استان و کشور انجام می شود در حوزه به نژادی محصولات کشاورزی و اصلاح و معرفی ارقام گیاهی پر محصول و مقاوم به تنش‌های زنده و غیر زنده است و از این منظر همکاران ما سال گذشته در اصلاح و معرفی ۱۹ رقم گیاهی نقش و مشارکت فعال داشتند.

مرادی یادآور شد: برای تامین گندم مورد نیاز کشور باید ارقام مقاوم‌تر و به روزتری را به جامعه معرفی کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز غذایی جامعه در حال رشد باشیم و چنانچه ارقام گندم معرفی شده در مقایسه با ارقام قبلی تنها 500 کیلوگرم در هکتار افزایش محصول داشته باشند با توجه به سطح زیر کشت دو میلیون هکتاری گندم آبی در کشور می توان گفت معرفی یک رقم گندم سالانه مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای بخش کشاورزی کشور ایجاد می‌کند که می‌تواند از خروج 250 میلیون دلار ارز از کشور در هر سال جلوگیری کند.

 

خبرنگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید